Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Koronavirus rád muzikály, o činohru zřejmě nestojí. Herci nad opatřením kroutí hlavou

Na činohru do divadla ano, na muzikál ne. Tak zní nové nařízení vlády proti šíření koronaviru, které je platné od 5. října. Trvat by mělo dva týdny. Nasmlouvaných představení se tak nedočká řada muzikálových herců, které čeká po opatřeních z jara další výluka. Ti se tak především znovu obávají náhlé ztráty příjmu.

První vlna koronaviru znamenala pro české herce tvrdý pád a nejistotu, kdy se budou moct znovu vrátit na divadelní prkna. Po kompletně zrušených vystoupeních a čekání na uvolnění restrikcí nastalo září a s ním opětovné nastartování divadelní produkce. Příslib návratu na jeviště ale znovu zhatilo nařízení vlády, které se ve snaze co nejvíc zabránit šíření nemoci rozhodlo na dva týdny zrušit všechny koncerty, muzikály a opery. Zatímco činoherní herci mohou účinkovat dál, těm muzikálovým nezbývá nic jiného, než čekat.

Zpěvák a muzikálový herec Petr Kolář (53) si jako řada dalších prošla na jaře problematickým obdobím, ve kterém přišel o veškerý přísun financí. „Koncerty spolu s divadlem jsou mým hlavním příjmem, který jsem v březnu téměř znenadání ztratil, a teď tomu bohužel není jinak. Vláda sice avizuje dva týdny, ale osobně se obávám, že to bude na mnohem déle,“ říká zpěvák a zároveň přiznává, že i po zkušenostech z jara není vůbec připravený znovu přijít o práci. Její alternativu nenašel podobně jako spousta dalších herců. „V první vlně mi nezbývalo nic jiného, než sáhnout do rezerv, to ale nejde donekonečna,“ komentuje situaci s tím, že raději ani nezkouší spočítat, o kolik peněz od začátku pandemie přišel.

Nesouhlas s nařízením a všestranné komplikace

Petr Kolář zároveň uvádí, že opatření vlády mu přijde absurdní a zcestné. „Nevidím žádný důvod k tomu, proč by herci na svých představeních nemohli zpívat. Diváci sedí v sále s rouškou a riziko přenosu je podle mého názoru minimální. Upřímně asi poprvé lituji toho, že nejsem činoherní herec,“ říká. Vedle koncertování tak přijde v současné době také o účinkování v muzikálech Kat Mydlář a Muž se železnou maskou v pražském Divadle Broadway, které čeká již podruhé přesunutí několika tisíců vstupenek na jiný termín. 

Divačka Divadla Broadway Lucie Rosičková (21) uvádí, že lístky s obsazením Petra Koláře na muzikál Kat Mydlář měla zakoupené pro maminku k narozeninám již na duben tohoto roku. Z důvodu uzavření divadel se jí ale termín přesunul na druhý říjnový týden. „Vypadá to, že se maminka dočká dárku až příští narozeniny,“ komentuje Rosičková.

Opatření ovlivňují i malá mimopražská divadla

K aktuálním nařízením vlády se negativně vyjadřuje také herečka Kamila Raková (27) z mosteckého Divadla rozmanitostí. „Nevidím smysl v tom, že některá zpívaná činoherní představení se hrají dál, a jiná, která obsahují víc písniček, se ruší,” říká. Pozastavuje se tak nad tím, že jeden den odehraje premiéru a hned druhý přichází o možnost vyjet se souborem na divadelní zájezdy, které má nasmlouvané několik týdnů dopředu.

„Za takových opatření jsem vděčná, že účinkuji ve dvou typech představení, alespoň se mi nestane, že budu úplně bez práce, jako tomu bylo na jaře,“ doplňuje herečka, která kvůli nařízení přijde vedle jiných inscenací také o účinkování ve hře Ať žijí duchové, se kterou pravidelně přijíždí do pražského Divadla Bez zábradlí. „Opravdu si myslím, že proti tomuhle nařízení brojí všichni herci,“ dodává Raková. Muzikálové a operní scény budou podle vládních nařízení zavřené do 19. října. O finančních náhradách divadel zatím vláda neuvažuje.


Sofie Turnová
Sofie Turnová
Jsem studentkou 2. ročníku Vyšší odborné školy a studuji zaměření literárně-scenáristického psaní. V Generaci20 působím první semestr. Vedle psaní mě baví cestování a fotografování, ve svém volném čase tancuji irské tance.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.