Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Koronakrize ukáže, že redakce s desítkami lidí jsou přežitek, říká šéfredaktor webu Info.cz Michal Půr

Současná situace výrazně ovlivní podobu mediálního trhu. Podle šéfredaktora webu Info.cz Michala Půra (41) se totiž inzerce propadne minimálně o třetinu a některé printové redakce tak mohou mít existenční problémy. I přesto se Info.cz rozhodlo vydávat úzce zaměřený měsíčník, který bude nejspíš dostupný jen pro předplatitele.

Jak se podle vás do budoucna změní mediální trh vlivem současné krize? 
Pro tiskoviny je koronavirová situace velká rána. Ukáže se, že redakce, kde pracují destíky lidí, jsou přežitek. Dnes totiž velkou část nákladů mnohých vydavatelství tvoří lidé, kteří nemají s obsahem nic společného. My dáváme všechny peníze do obsahu a redaktorů. To stále není standard a nám chvíli trvalo, než jsme se k tomu dostali. Nicméně u velkých médií uvidíme rostoucí závislost na miliardářích či nejrůznějších donátorech. Ziskové médium bude spíše výjimkou, pokud se tedy nebavíme o televizích. 

Hrozí například, že lidé omezí kupování novin a zůstanou po pandemii u sledování webů?
Je to poměrně pravděpodobné. Čtenáři mohou například ztratit některé návyky ze čtení printu a získat nové na webovém zpravodajství. Nicméně nejde o konec časopisů, byt´ jich několik zcela jistě zkrachuje. Mnohem větší problém současná situace představuje pro deníky. Ty klesají setrvale a dále budou. Nepředpokládám, že by se na tom mělo cokoliv měnit. Weby prostě budou ve výhodě, přestože budou bojovat s klesajícími cenami reklamy.

S tím ale asi bojují všechna média…
Určitě ano. U časopisových formátů a novin očekávam propad inzerce minimálně o třetinu. Co se týče displejové reklamy, ta sice také zaznamenala pokles, ale díky vyšší sledovanosti webů se z toho rychle otřepe.

Překročili jsme hranici dvou milionů uživatelů

Jak konkrétně současná krize zasáhla a ovlivnila Info.cz?
Kvůli pandemii jsme museli posunout jen vydání nového měsíčníku, který nese název „I“. První číslo mělo vyjít na konci dubna, ale termín se přesunul na červen. Spolu s Íčkem představíme i nový web a chystáme spuštění dalších dvou podcastů. Po pracovní stránce se ale nic nezměnilo. Vždy jsem podporoval home office a zkrácené úvazky. Řídím se pravidlem, že novinář, který tráví většinu času v redakci, dělá svou práci špatně. Takže my jsme poměrně zvyklí pracovat z domova, teď jen té práce bylo více. Samozřejmě se nám výrazně zvýšila návštěvnost webu a v březnu jsme poprvé překročili hranici dvou milionů reálných uživatelů za měsíc. V některých chvílích byl nápor čtenářů na webu skutečně masivní, ale na začátku dubna šla čísla dolů.

Není riskantní začít vydávat v této době měsíčník?
Uvažujeme o tom, že bychom ho neprodávali na stáncích, ale byl by dostupný pouze pro předplatitele v rámci vznikajícího Klubu přátel Info.cz. Navíc existují stále inzerenti, kteří chtějí printovou reklamu. Náš měsíčník bude titul, který bude úzce zaměřený, takže má šanci.

ČT24 jsem po několika dnech přestal sledovat, abych nepodlehl situaci

Jak podle vás média zvládají reagovat na současnou situaci?
Podle mě se nezachovala nijak nestandardně. Nicméně mě trochu mrzí, že například z veřejnoprávních médií prakticky vymizelo ostatní dění. U soukromých to pochopím, protože koronavirus skutečně je to jediné, o co diváci mají zájem. Veřejnoprávní média si ovšem takový luxus dovolit nemohou. Osobně jsem raději ČT24 po několika dnech přestal sledovat, abych příliš nepodléhal naléhavosti situace, která byla popisována na hraně snesitelnosti.

A jakou roli hraje Info.cz?
Během krize děláme to samé jako před ní. Takže nemáme klasické zpravodajství a nabízíme především názory a analýzy. Snažíme se přinášet pohledy z celého spektra aktuálního dění. Podporovali jsme například prvotní opatření vlády, protože v tu chvíli byla potřeba. Naopak tvrdě kritizujeme opatření na podporu ekonomiky, která zkrátka nepovažujeme za příliš št´astná. Například pomoc podnikatelům není zdaleka dostačující.


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.