Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Konec sporů. Lichtenštejnsko půjčilo významnou sbírku obrazů

Výstava Klasicismus a Biedermeier se stala symbolem znovunavázání diplomatických vztahů České republiky s Lichtenštejnskem. Jde o unikátní projekt Česka s nejmenším státem Evropy po dlouhé době „diplomatického ticha“. Výstava byla zahájena 6. května a bude k vidění do 17. října 2010 ve Valdštejnské jízdárně v Praze. Rodinná sbírka klasicistního a biedermeierovského umění, doplněná o příspěvky z českých sbírek, nabízí výběr z děl nejlepších umělců tehdejší doby.

Je to skoro malý zázrak. Mezi Českou Republikou a Lichtenštejnskem v posledním století nevládly dobré vztahy. Spíš žádné. Obě země se navzájem ignorovaly, a když se sešly, tak to bylo u soudu kvůli nevyřešeným majetkovým sporům. A nyní, ani ne rok po obnovení diplomatických styků, jsou u nás k vidění cenná umělecká díla z bohatých sbírek Hanse-Adama II., vládnoucího knížete z Lichtenštejnu.

Umění spojuje

„S radostí pořádáme tuto výstavu, je to symbol znovunavázání vztahů,“ řekl Kníže Hans-Adam II, jehož otec kníže Franze Josepha II. byl prý posledním Lichtenštejnem, který uměl česky. Výstava Klasicismus a Biedermeier je symbol krásný. Sbírka poskytuje ucelený obraz doby nejen díky 150 obrazům, k vidění jsou také sochy, nábytek nebo porcelán. Pozornost poutají obrazy inspirující se Antikou, což bylo pro klasicismus příznačné. Můj zájem upoutaly největší obrazy výstavy – Prométheus nebo portrét kněžny Karoliny z Lichtenštejna, který je i „tváří“ celé výstavy. Už jenom kvůli nim stojí za to sbírku vidět na vlastní oči.

Pokud jde o Biedermeier, nesmí chybět charakteristické portréty, které jsou zastoupeny portréty dětí knížecího páru. Významnou část sbírky tvoří také reflexe přírody.

Z mého pohledu mě mnohem více zaujaly obrazy z děl klasicistních malířů. Nezapomenutelně zapůsobí pastelové barvy a jemné detaily na obraze květin ve váze.

Naopak některá díla z paměti vypadnou hned, co vidíte další. Nelze mluvit o nezajímavé šedi, ale o přesvětlené bílé. Výjimkou jsou snad jen obrazy lastur, které jsem považovala za fotky. Ve své podstatě jsou velmi prosté. Na bílém podkladu jsou seřazené lastury. Po zjištění, že jde opravdu o obrazy, zaujmou dokonalou přesností. Z opačného pólu barevného spektra zanechá dojem hra se stíny na obraze sochy Vesuv v noci.

„Součástí výstavy jsou i české sbírky, především krásná socha Psýché,“ upozornil hlavní kurátor výstavy, ředitel Lichtenštejnského muzea v Praze Johann Kraftner. V rámci českých sbírek z moravských zámků Lichtenštejnů je vystaveno několik obrazů jeskyně Macochy na Moravě.

Výstava se připravuje dva roky

Tato byla hotová za 3 měsíce. „Musím ocenit moderní média, díky nimž byla organizace možná. Kvůli katalogu jsme spolu telefonovali až z Japonska, jindy z Polska,“ popsala náročné přípravy ředitelka Umělecko-průmyslového muzea v Praze Helena Koenigsmarková.
Scenérii výstavy navrhl architekt Jiří Jabůrek.

Exkluzivně pro web Generace20 odpověděl ministr kultury Václav Riedlbauch na otázku, čím může výstava Klasicismus a Biedermeier přilákat mladé: „Myslím si, že je důležitá příprava. Člověk musí být vybaven, aby tomu rozuměl, i když rozumět je špatné slovo. Jde o vaši interakci s tím, co malíř vypráví. A já vám přeji, abyste si takovou vazbu vybudovali.“

Kořeny na Moravě

S knížectvím Lichtenštejnsko nás spojuje kus společné historie. Lichtenštejnové, kteří patřili k nejbohatším a nejvlivnějším šlechtickým rodům v českých zemích, se usadili na Moravě ve 13. století. Největší vzestup zaznamenali v 17. století. Za stavovského povstání se Karel z Lichtenštejna připojil na císařskou stranu a za odměnu získal jako konfiskáty některé panství.

K nejvýznamnějším sídlům patřily zámky Valtice a Lednice, ze kterých Lichtenštejnové vybudovali současný Lednicko-valtický areál. Ten potřebuje opravu. „Lichtenštejnové pomohli získat dotaci 500 milionů korun na obnovu Lednicko-Valtického areálu,“ řekl na tiskové konferenci ministr kultury Riedlbauch.

Diplomatické ticho

V roce 1919 nastal první spor států, který zapříčinil mnohaleté neporozumění. „Tehdy vlastnili Lichtenštejnové v ČSR 160.000 hektarů půdy, ale po první pozemkové reformě to bylo již jen 3000 hektarů polností a 45.000 hektarů lesa,“ informují ceskenoviny.cz
Po druhé světové válce byl zbytek jejich majetku zkonfiskován, protože se na něj vztahovaly Benešovy dekrety. „Důvodem k tomu byla především skutečnost, že se vlastníci těchto majetků při sčítání lidu v r. 1930 přihlásili k německé národnosti,“ informuje ministerstvo zahraničních věcí ČR.

Kvůli majetkovým sporům odmítlo Lichtenštejnsko uznat samostatné Československo a my jsme stejnou notou odpověděli. Knížectví Lichtenštejnsko se stalo suverénním státem v roce 1806 přijetím do Rýnského spolku. Od roku 1945-1951 vedli Lichtenštejnové soudní spory o vrácení zkonfiskovaného majetku, soud ale jejich žádost zamítl.

K navázání diplomatických styků, a tím i vzájemnému uznání samostatnosti obou států, došlo v září 2009 na návštěvě ministra zahraničí Jana Kohouta v Lichtenštejnském knížectví. Kromě smlouvy o obnovení rozhovorů mezi zeměmi podepsali zástupci i zřízení dvoustranné česko-lichtenštejnské komise historiků, která by měla zpracovat otázky společné minulosti. Šlechtický rod také neoficiálně řekl, že už nebude usilovat o vrácení zabavených majetků, a tak to vypadá na nový začátek oboustranně výhodného česko-lichtenštejnského přátelství.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.