Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Koalice potřebují mladé voliče, pracovat s nimi ale neumí

KOMENTÁŘ: Volby se neúprosně blíží a politické subjekty se přetahují o přízeň občanů. Průzkumy z posledních měsíců ale ukazují, že zhruba 40 procent mladých se nedostaví k volebním urnám. Ti, kteří volit půjdou, podle průzkumů zase mnohdy nevědí, komu svůj hlas dát. Dvě největší koalice sice problémy této voličské skupiny řešit chtějí, přesvědčit o tom dvacátníky ale příliš nezvládají.

Letošní volby do Poslanecké sněmovny mohou být přelomové především pro občany mladší třiceti let. Politici budou totiž v příštím čtyřletí řešit témata, která jsou pro současné studenty důležitá, například dostupnost bydlení nebo ochranu životního prostředí. K volebním urnám ale podle průzkumů z posledních měsíců nepřijde přibližně 40 procent mladých. I přes to, že řešení jejich problémů nabízí třeba dvě nejsilnější koalice.

Zdá se, že hlavním cílem koalic Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP09) a Pirstan (Piráti a STAN) je ukončení vlády Andreje Babiše (67). Bez podpory dvacátníků to ale nepůjde. Mladí voliči však necelé dva týdny před volbami mnohdy neví, komu svůj hlas hodí. Politické programy koalic pod vedením Petra Fialy či Ivana Bartoše přitom mají studentům co nabídnout. Například plány na dostupnější bydlení, urychlení digitalizace, boj proti sexuálnímu násilí či ochranu životního prostředí. Zda o tom mladí vědí, a jestli politikům jejich sliby skutečně věří, je věc druhá.

Papalášský přístup hlasy nepřitáhne 

V případě koalice Spolu se totiž první karambol, který otřásl především důvěrou prvovoličů, vyskytl už koncem května. Dominik Feri (25) tehdy odešel z politiky kvůli podezření ze sexuálního obtěžování několika dívek. Hlavní spojka mezi mladými a stranou TOP09, na kterou jistě sázela i koalice Spolu, zmizela a nechala za sebou hořkou pachuť. Řada stranických kolegů se totiž vyjadřovala podpůrně směrem k Ferimu a bagatelizovala výpovědi dívek. Studenti, pro které je boj proti sexuálnímu násilí jednou z programových priorit, tak částečně ztratili ve stranu důvěru.

V sobotu 11. září se koalice Spolu sice pokusila s mladými opět navázat kontakt. Místem činu se stala loď Cargo Gallery, kam kolemjdoucí bez očkování či testu nesměli. Celá akce navíc trvala pouze hodinu, letáčky byly sice k dostání, ale brzy bylo znát, že se na akci sdružují spíše spolustraníci. 

Někteří prvovoliči se i podle svých slov báli zástupce koalice oslovit, jelikož jim v uzavřeném prostoru lodi, vedle pánů v oblecích, nebylo příjemně. Kampaně sice přešly začátkem září do takzvané horké fáze, cílení na mladé se ale Spolu moc nedaří. Pokud si někdo myslí, že postačí rozdat nicneříkající letáčky ve tvaru telefonu a popíjet víno s kolegy, mýlí se. Minimální zájem a povýšený přístup hlasy dvacátníků nepřitáhnou, spíše naopak. 

Piráti zapomínají na svou největší páku

Koalice Pirstan vsadila na přímou komunikaci s lidmi. V neděli 12. září se uskutečnila jejich akce na pražském Výstavišti. Narozdíl od Spolu si na své potenciální voliče kandidáti vyčlenili pět hodin. U infostánku bylo možné získat letáček přímo pro mladé lidi, ve kterém se mohli dočíst, co pro ně koalice hodlá udělat, podobně jako na speciálním webu „Není nám to ukradený“.

Předseda pirátské strany Ivan Bartoš (41) ale poznamenal, že se rozhodně nezaměřují pouze na mladé a nabízí zajímavé věci i důchodcům. Zájem o starší občany je poměrně ohraná záležitost, která je pro dvacátníky mnohdy frustrující. Studenti mají většinou naprosto jiné zájmy a postoje než starší generace. Piráti tak odhazují svou hlavní zbraň, tedy chápání mladých a jejich priorit, a pouštějí se do vod, ve kterých úspěšně loví především současný premiér. 

Koalice by si zkrátka měly přiznat, že pokud chtějí obsadit co nejvíce křesel ve sněmovně, budou mladé potřebovat. Ano, ve studentských volbách letos Pirstan a Spolu bodovali, je třeba si ale uvědomit, že většině hlasujícím studentům bylo pod 18 a jejich preference se tak ve volbách příliš neprojeví. A skoro polovina osob ve věku od 18 do 25 let k urnám patrně nepřijde. Protože místo řešení pro lepší život zaznamenávají pouze odosobněné kampaně, úhybné manévry a zvýšený zájem o důchodce. Strany by se tak v posledních týdnech před volbami měly dvacátníkům přiblížit a dokázat, že jim mají co nabídnout. Nikdo jiný to za ně totiž neudělá.


Barbora Kučerová
Barbora Kučerová
Jsem studentkou třetího ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky. V redakci působím druhým rokem, momentálně jako šéfredaktorka. Když zrovna nic nepíšu, tak poslouchám hudbu, řeším aktuální dění nebo lenoším u Netflixu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.