Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Kájínek míří do kin

Odsouzený zloděj a dvojnásobný vrah by měl opustit vězení. Alespoň taková je představa tvůrců filmu o prvním českém nájemném zabijákovi, kterou sdělili na středeční pražské tiskové konferenci svolané po novinářské projekci. „Pokoušíme se Jiřího Kájínka dostat na premiéru. Vězeňská služba se k tomu už několikrát vyjádřila záporně, ale my se stále snažíme,“ řekl režisér Petr Jákl.

Igor Konyukov, F.A. Brabec, Petr Jákl, Klára Slámová, Marek Dobeš (foto: Iveta Škrabalová)

Jeden z nejočekávanějších českých filmů je tady. Pátého srpna vydají plátna kin svědectví o nejkontroverznějším případu v českém soudnictví z pohledu Petra Jákla. Přestože se nejedená o rekonstrukci spisu nebo dokument, přináší nový thriller řadu odpovědí na dosud nezodpovězené otázky typu: Jak přesně se Kájinkovi podařilo utéct z Mírova?

Podle scénáristy Marka Dobeše je možné v příběhu najít postavy, které se shodují s reálnými. „Toho skutečného je tam opravdu hodně,“ potvrdil novinářům. Kájínek totiž filmařům, kteří za ním pět let jezdili, začal v určité fázi přípravy důvěřovat. Přesvědčili ho, že chtějí natočit film do určité míry pravdivý. A tak se od něj dozvěděli i to, co nesvěřil ani autorům knihy o jeho životě, Josefu Klímovi a Janku Kroupovi. Zmínění pánové kauzu jako první medializovali. Oba na premiéře budou, stejně jako jejich tehdejší spolupracovník a nynější ministr vnitra Radek John. Ten dokonce podle režiséra naznačil, že se bude snažit případ opětovně prošetřit.

Filmový Kajínek je příběhem jednoho z nejznámějších vězňů u nás. Je o dvojnásobné vraždě, obhájkyni hledající nové důkazy, o podsvětí a jeho prorůstání do státní správy a o manipulaci. „Cílem filmu bylo udělat komplexní pohled na kauzu a nezacházet příliš do detailů, protože okolnosti případu jsou až příliš komplikované. Svědci za dobu vyšetřování tolikrát změnili výpověď, že už dnes nikdo nedokáže říci, jak to opravdu bylo,“ řekl Dobeš.

Řada věcí se nemohla stát, přesto se stala

Díky médiím víme, že soud před sedmnácti lety odsoudil jistého Kájínka, hazardního hráče a zloděje, k doživotnímu žaláři za dvojnásobnou vraždu a pokus o ní. Na útěku z vězení měl totiž v borských zatáčkách u Plzně zastřelit vymahače Jandu a jeho bodyguarda Pokoše. Druhý osobní strážce útok nakonec přežil a Kájínka usvědčil. Ten svou vinu nikdy nepřiznal, policii obvinil z vykonstruovaného procesu a soud z předpojatosti. Jeho pozdější útěk z pevnosti Mírov, nejstřeženějšího vězení u nás, přezdívaného český Alcatraz, zapříčinil celonárodní mobilizaci policejních jednotek. Pět týdnů utíkal před spravedlností, než byl dopaden a eskortován zpět do vazby, kde zůstává dodnes.

Jákl, který je s Dobešem spoluautorem scénáře, přiznal, že z celého případu vytáhl jen ty nejzajímavější okolnosti. „Mnoho věcí jsme z filmu vyřadit museli. Byly totiž až tak neskutečné, že by jim divák neuvěřil. A ony se přitom staly,“ tvrdil Jákl. Například fakt, že strážní strávili noc, kdy Kájínek utekl z Mírova střelbou na holuby, ve snímku nakonec zůstal, i když se jeví jako nesmyslný a vězeňská služba to nikdy nepotvrdila. „Jenže to tak opravdu bylo,“ konstatoval režisér.

Podle Kájínkovy zástupkyně je podstatná hlavní linie příběhu. „Otázka toho, že ačkoli se člověk může snažit sebevíc, tak pokud má systém větší moc než jednotlivec, vždycky ho přemůže,“ shrnula dějovou myšlenku Klára Slámová, kterou ve snímku ztvárnila Tatiana Vilhelmová. I když Slámová dosud soudu předložila třicet nových důkazů, obnovení řízení bylo pokaždé zamítnuto. Od snímku si slibuje, že by mohl u někoho odbourat strach a přimět ho k výpovědi. „Jsou stále lidé, kteří neřekli pravdu,“ domnívá se právnička.

„Film ale nebyl dělaný jen kvůli Kájínkovi,“ zdůrazňoval režisér Jákl. Kauz dokazujících, že systém mnohdy nefunguje, je daleko více. „Možná je vinný a možná ne. Já nejsem děd vševěd, který by řekl bylo to přesně takhle.“ Naší snahou bylo upozornit na to, že ne vždy je všechno jak má být.

Na útěku nikomu neublížil, a to ho pasovalo do hrdinské role

Generaci 20 zajímalo, jak vidí tvůrci po mnohaleté spolupráci Jiřího Kájínka. Pro Petra Jákla je to zvláštní člověk. Inteligentní, upovídaný, nekuřák, abstinent a sportovec s velkým odhodláním za něco bojovat. „Líbilo se mi na něm, že se nikdy nelitoval. Sám říkal, že si zasloužil hodně let vězení, ale ty už si prý odseděl a teď by chtěl ven. Mírovský útěk mě přesvědčil, že v jeho případě není něco v pořádku. S takovou intenzitou utíkat a stále nebýt zlomený, to něco znamená. Pořád je to ale grázlík. Zloděj,“ shrnul režisér.

Kájínek (foto: kajinekfilm.cz)

Na svém kontě má kriminálník z Prachovic stovky bytů, a když o loupežích vypráví, vůbec se za ně nestydí. Mnohdy jsou jeho historky dokonce vtipné. Při jedné z vloupaček nachytal v ložnici souložícího ředitele se svou sekretářkou. „Chvíli uvažoval, jestli by se měl přidat, ale nakonec si řekl, že to nedělá, vzal si co měl na seznamu a odešel. Byl velmi profesionální,“ vzpomínal na povídání s Kájínkem Petr Jákl.

Scénárista Dobeš během návštěv věznice vysledoval jakousi podobnost mezi režisérem a odsouzeným. „Je v určité umanutosti. Stejně jako Kájínek je Petr přesvědčen, že když se dá zajít ještě dál, v natáčení, ve scénáři, tak na tom trvá. Nenechá se přesvědčit, že něco stačí.“

Kájínkovi chodí denně do cely nabídky k sňatku, má početný fanklub a vlastní webové stránky. Jak je možné, že se zločinec těší takové oblibě? Petr Jákl to vysvětluje tím, že lidé vždy obdivovali osobnosti, které vybočovaly ze středu. Navíc je charismatický a přesvědčivý. „Udělal spoustu věcí, které se neslučují s morálkou. Nicméně lidé, které zastřelil, byli mnohonásobně trestaní grázlové.Vydírali a dostávali jiné do bezvýchodných situací. Z pohledu utlačovaných se může Kájínek jevit jako někdo, kdo jim zachránil život. Tehdy ta skupina byla opravdu obávaná, dělala velmi ošklivé věci a plno lidí si oddechlo, když umřeli,“ uvažoval Petr Jákl.

Kájínek (foto: kajinekfilm.cz)

Josef Klíma v rozhovoru s tvůrci uvedl, že Jiří Kájínek ztělesňuje něco, po čem byl mezi lidmi hlad. „Ve všudypřítomné mizérii a bezpráví lidé mají potřebu nějakého hrdiny, který se tomu dokáže postavit. Třeba tím, že uteče z nejstřeženějšího vězení v republice. Na svém útěku nikomu neublížil, a to ho pasovalo do takové romantické hrdinské role. Kdyby například zabil dozorce, všichni ho odsoudíme, ale takhle šlo vlastně jen o jakýsi sportovní výkon. Navíc je tu podezření, že možná v tom vězení sedí nevinně. Také se kdysi zviditelnil tím, že policisty, kteří ho přišli zatknout, odzbrojil a ujel v jejich vlastním autě. A protože Češi policajty nikdy neměli moc rádi, tak se jim přiblížil i tím.“

Nicméně ve své knize Klíma nezapomíná zdůraznit i výpověď policisty působícího nedaleko Kájínkova rodiště. „Kajínek? Všude teď o něm mluvěj‘ jako o Jánošíkovi, a přitom, když byl kluk, stáhnul svýho psa zaživa z kůže a jeho hlavu narazil na plaňku u plotu!“

Film by neměl spatřit světlo světa

Snímek vznikal šest let, původně ho měl točit Filip Renč, vystřídalo se na něm osm scénáristů, hrají v něm herci z pěti zemí, stál šedesát pět miliónů a je hodně vizuální. „Režisér chtěl, aby byl natočený jinak, chtěl moderní, dynamický obraz, a tak jsem to vzal jako výzvu,“ přiznal kameraman F.A. Brabec, který poprvé točil na digitál.

Diváci se mohou těšit na akční podívanou, herci a komparzisté totiž během natáčení vystříleli šest set nábojů. Ruský představitel hlavní role a držitel herecké ceny z festivalu Cannes, Konstantin Lavroněnko, dělal denně šest set kliků. Jeho předobraz byl ve věznici štábem navštíven celkem devatenáctkrát. Tři dny se filmovalo ve skutečném vězení na Mírově. Podnikatel Novotný se stal poslední rolí nedávno zesnulého Vladimíra Dlouhého. Režisér Jákl obdržel nespočet výhružek od odvolaného scénáristy Ivana Fíli. Střihač musel zpracovat sto padesát hodin materiálu.

Tvůrci chtějí Kájínka nabídnout světovým prodejcům, přihlásit na festivaly a rozeslat do věznic. I když to je dle režiséra ještě třeba zvážit, aby nepropukly vzpoury. Domluvené je i promítání v Kájínkově rodišti, kde je snímek očekáván s velkým nadšením. Hlavně místní chataři, které připravil v osmdesátých letech o řadu cenností, se na jeho shlédnutí prý opravdu těší.

A prozradí nám nakonec film jak to bylo? Je Jiří Kajínek obětí konspirace nebo chladnokrevný zabiják? Snaží se dokázat svou nevinu nebo zastrašit a ovlivnit svědky? Je správné o někom takovém vůbec točit film? „Plno lidí má zájem na tom, aby film nespatřil světlo světa. Snažit se, aby snímek nikoho nenaštval, je složité. Udělal jsem to tak, jak jsem to cítil. K velkým tématům se člověk musí nějak postavit a ve filmu není ublíženo nikomu, kdo by si to nezasloužil,“ doplnil Petr Jákl. Koho zajímá víc, necht´ vyrazí do kina.

Oficiální trailer:
[youtube vAPxvr7Mzio 600]


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.