Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jiří X. Doležal: Kritériem pro dobrou reportáž není objektivita, ale pravdivost

Dlouholetý redaktor týdeníku Reflex Jiří X. Doležal (51) si myslí, že kritériem pro dobrou reportáž není objektivita, ale shoda s realitou. O tomto tématu mluvil na mediálním festivalu Všemi směry, který pravidelně pořádá Vyšší odborná škola publicistiky. Podle Doležala lze pravdivosti dosáhnout tím, že ji reportér bude moci dosvědčit z vlastních zkušeností.

Jiří X. Doležal, který již pětadvacet let pracuje pro týdeník Reflex, promluvil na festivalu publicistiky Všemi směry o tom, jak by podle něj měla vypadat správná reportáž. „Je to zpráva o nějakém jevu či události, ovšem obsahuje názor. Tím se liší od zpravodajství, které by mělo být nezaujaté,“ popsal. Především je podle Doležala nutné si uvědomit, že v reportáži neexistuje nic jako objektivita. „Lidé nejsou objekty, ale subjekty,“ řekl.

Už samotným zjednodušováním, které je v novinářské práci nevyhnutelné, se podle Doležala v článku vždy objeví subjektivní pohled, ať už je to autorův záměr nebo ne. „Kritériem pro dobrou reportáž není objektivita, ale pravdivost,“ dodal. Klíčem k jejímu dosažení je dle něj řádná příprava, zaujmutí postoje k tématu a formulace otázek, na které by měl text odpovědět.

Doležal zdůraznil, že při samotném psaní je pak důležité, aby autor popisoval to, co viděl, a mohl vše dosvědčit z vlastní zkušenosti. Někteří návštěvníci festivalu se následně shodli na tom, že právě tato důkladnost a osobní zkušenosti odrážející se v článcích jsou pro Doležala typické. „Myslím, že jeho, a tím pádem Reflex, prodává právě tenhle styl,“ řekla studentka Vyšší odborné školy publicistiky Nikola Šrámková.

Článek jako výzkum

Doležal také řekl, že mu při novinářské činnosti zásadním způsobem pomáhá znalost psychologie, kterou vystudoval. „Moje články o sektách, subkulturách nebo undergroundu, to je takový zpopularizovaný sociálně-vědecký výzkum,“ uvedl. Dle svých slov při přípravě článku aplikuje stejné postupy jako při vědecké práci. „Uděláte nějaký experiment a pak z něj dovodíte závěr,“ vysvětlil.

Doležal však zdůraznil, že nemůže psát s vědeckou důkladností, protože by to nebylo čtivé. Návštěvník festivalu Dominik Zayml je toho názoru, že se Doležal snaží být svým slovníkem až příliš poutavý. „Myslím si, že v jeho věku a s jeho zkušenostmi je expresivní vyjadřování, které používá, už přehnané,“ popsal Zayml. Doležal však během přednášky zmínil, že je to součást jeho práce: „Jsem placený za to, abych při psaní neměl zábrany.“

 


Nikola Sedloňová
Nikola Sedloňová
Mám ráda kulturu, především literaturu a divadlo. Aktivně se věnuji hudbě, zpívám v komorním sboru a hraji na příčnou flétnu. V Generaci 20 jsem působila dva a půl roku, přispívala jsem do všech rubrik vyjma sportu. Během posledního semestru jsem byla šéfredaktorkou tohoto magazínu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.