Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jídlo lidé darují raději než peníze. Národní potravinová sbírka pomáhá sociálně slabším

Zákazníci plnili své nákupní košíky potravinami a drogistickým zbožím. V České republice se v sobotu 11. listopadu konala Národní potravinová sbírka. Jejím cílem bylo už pátým rokem upozornit na nedostatek potravin v domácnostech lidí ve finanční nouzi a také na celkové plýtvání potravinami. Jednodenní sbírku mají lidé ale spojenou spíše s pomocí sociálně slabším než s plýtváním jídlem.

V České republice žije na hranici chudoby nebo sociálního vyloučení téměř přes jeden milion lidí. Jídla je přitom dostatek. Podle agentury pro výzkum trhu Ipsos vyhodí jídlo několikrát do měsíce až 40 % Čechů. Proto platforma Byznys pro společnost s potravinovými bankami a neziskovými organizacemi pořádá jednodenní sbírku trvanlivých potravin. Druhým rokem mohou lidé také přispívat zbožím z drogerie, například plenkami, šampony nebo zubními kartáčky. Letos se do projektu zapojilo 750 obchodů, ve kterých lidé mohli nakoupit trvanlivé potraviny a drogistické zboží a to poté uložit do předem připravených nákupních košíků za pokladnami. Zaměstnanci potravinové banky věci po skončení sbírky spočítali a rozvezli neziskovým organizacím, které pomáhají seniorům, samoživitelkám, dětem z dětských domovů nebo pěstounským rodinám.

Někteří lidé však měli problém se časově přizpůsobit projektu, který trval pouze jeden den. „Vím o darování potravin z letáků. Možná bych i přispěla, kdyby sbírka probíhala třeba celý týden. Člověk nechodí nakupovat denně a já bych do obchodu jenom kvůli ní nejela,“ říká studentka Hana Nousková, která se nakonec rozhodla z časových důvodů nepřispět. Podobný názor mají ale i další lidé. „V minulých letech jsem si nikdy nenaplánovala nákup na den, kdy se akce pořádala. Letos to ale bylo trochu o štěstí, zrovna když jsem jela nakupovat, v obchodě jsem zjistila, že sbírka právě probíhá. Ráda jsem tak darovala potraviny potřebným,“ říká Miroslava Horecká.

Do sbírky se zapojilo osm velkých obchodních řetězců a dvě drogerie v Česku. Chtějí tak upozornit především na plýtvání jídlem. Sbírku mají ale často lidé spojenou pouze s pomocí sociálně slabším. To, že upozorňuje i na plýtvání potravinami si většinou neuvědomí. „Akce se účastním už po čtvrté a vnímám jí spíše jako charitativní činnost. S plýtváním potravin ji moc spojenou nemám, protože se při akci tvoří zásoby pro ostatní. Plýtvání si uvědomuji spíše doma, když něco vyhazuji,“ hodnotí ideu projektu jedna ze zákaznic v táborském obchodě Radka Brázdová.

Více věcí za méně peněz

U vchodu do obchodních řetězců dostali lidé od dobrovolníků letáky s informacemi a seznamem doporučených trvanlivých potravin a drogistických věcí, které mohli zájemci darovat například jako luštěniny, těstoviny, mléko či rýže. Samotný výběr zboží a jeho počet ale zůstal na přispívajících. „Většinou se o sbírku zajímají starší lidé a kupují spíše levnější věci, aby jich mohli darovat více. Třeba přinesou pět šamponů na vlasy, za které dohromady zaplatí sto korun, ale pomohou tím více lidem,“ říká Lucie Markvartová, zaměstnankyně táborské drogerie.Zároveň dodává, že tato akce se koná v době, kdy se blíží Vánoce a lidé tak rádi darují nějakou věc pro dobré účely.

Podle některých účastníků sbírky je pro ně přijatelnější darovat potraviny či drogistické zboží než finanční hotovost. „Přijde mi lepší přispět přímo, než někomu dávat jenom peníze. Alespoň vím, že jídlo jako jsou třeba těstoviny, rýže a piškoty, lidé určitě využijí,“ říká Dana Perníková, která letos přispěla do sbírky poprvé. I přesto se však najdou lidé, kteří nejsou důvěří ani k takové formě pomoci. „Člověk si nikdy není jistý, že se příspěvek dostane ke konkrétním lidem. Darování jídla bych sice věřila víc, než peněžním sbírkám, ale také si ho každý může potom rozebrat, i když potraviny asi nejsou takovým lákadlem jako peníze,“ vysvětluje studentka Hana Nousková.

Každým rokem se zvyšuje počet nasbíraných potravin i zboží. Letos lidé darovali přibližně 370 tun trvanlivých potravin. To zajistí 926 000 porcí jídla. Drogistického zboží lidé darovali 41,5 tun. Do projektu se zapojilo i 14 potravinových bank z celé České republiky. Platforma Byznys pro společnost plánuje na příští podzim další sbírku a chce nalákat na spolupráci i další obchody.


Nikola Mrázková
Nikola Mrázková
VOŠP studuji třetím rokem. Každý semestr jsem si v Generaci20 mohla vyzkoušet jinou roli a tou čtvrtou je aktuálně mentorka našich nováčků. Většinou mě někde potkáte také s fot´ákem v ruce a moje záběry můžete najít i na generačním Instagramu, který mám na starosti. Ve volných chvílích se také kamarádím s Photoshopem a nikdy nepohrdnu dobrým kafem a dortem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.