Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

I přes karanténu se Češi dokázali semknout. Kvůli nedostatku roušek šijí doma

Ochranných pomůcek je málo, a tak se Češi rozhodli, že si ušijí své vlastní. Od středy 19. března se totiž bez zakrytých úst a nosu nesmí chodit na veřejnost. Zásilka z Číny s více než milionem ochranných pomůcek sice v sobotu večer do Česka dorazila, ale ta všechny občany nezabezpečí. Lidé proto vykupují galanterie a šijí roušky sami. Aktivně se zapojují i mladí.

Vyrábět roušky se rozhodla i návrhářka Barbora Šimková (21), která tvoří pod značkou Saint Barbara. Protože pracuje sama, za den ušije čtyřicet až padesát skládaných roušek na zavazování nebo gumičku. „První várku jsem věnovala rodině a blízkým. Šiji je ale zadarmo i pro lidi, kteří si o ně napsali na mém instagramovém profilu,” vysvětluje Šimková. Na výrobu používá stoprocentní bavlnu, ze které by měly být všechny podomácku vytvořené roušky. Jedině bavlněná látka se dá totiž použít opakovaně. Důležité je ji ale před každým dalším nošením nechat pět minut vyvařit a poté i vyžehlit, aby z roušky vyprchaly veškeré viry a bakterie.

Lidé šijí i do nemocnic

Ochranných prostředků je nedostatek nejen v domácnostech, ale i v nemocnicích. Distribuce pomůcek ke zdravotníkům do jednotlivých krajů začala v neděli 22. března, kdy na pražském letišti Václava Havla a pardubickém letišti přistála letadla z Číny. Ministr vnitra Jan Hamáček na svůj twitterový účet napsal, že z jedné zásilky bude přes dva miliony roušek předáno Ministerstvu zdravotnictví pro fakultní nemocnice. Zbylé téměř tři miliony rozdá krajům, které zásobují krajské nemocnice a další potřebná místa. Množství ale nevystačí všem. 

Studentka kreativní komunikace Valentina Lazzari (22) se rozhodla se svou matkou ušité roušky darovat porodnici v Podolí. „První sadu jsme dodaly přímo k porodnímu sálu hned po půlnoci dne, kdy přišla výzva od Ústavu péče o matku a dítě, at´ šijeme. Další várky už jsme dávaly na vrátnici,” popisuje Lazzari. Student ateliéru Módní tvorby na UMPRUM Tobias Schubert (21) zpočátku roušky daroval několika nemocnicím, poté začal šít pro své blízké. Látku mu nejdřív zadarmo poskytla firma Textile Mountain a později i školní ateliér. 

Lidé si pomáhají navzájem a pomocí šicích strojů vytvářejí domácí roušky. Zdroj: Eva Mendlová

I bývalá absolventka VOŠP Radka Myšková (42) pomáhá. Stala se dobrovolnicí Červeného kříže, pro který šije roušky a rozváží je do domovů pro seniory, nemocnic nebo na úřady pražských městských částí. „Vždy mám v kapse dvě roušky navíc a když vidím někoho, kdo ji potřebuje, dám mu ji,” vysvětluje Myšková. Zdravotníci jsou rádi za to, že jim někdo pomůže a poskytne ochranné pomůcky. „Látkové roušky jsem ocenila, protože nám v nemocnicích už ty klasické pomalu docházely. Doma jsem na jejich výrobu neměla materiál, takže jsem ráda, že nám je někdo z veřejnosti poskytl,” říká zdravotní sestra Helena Mortincová (26). 

Látky zaslané poštou

Čím víc lidé šijí, tím víc ubývá materiálu, který měli nashromážděný doma. „Máme hlavně nedostatek tkalounů a tkaniček. Za den ušijeme kolem třiceti roušek,” říká Lazzari. Galanterie jsou sice otevřené, ale tvoří se u nich dlouhé fronty. Módní značky i firmy proto přicházejí s nápady, jak zadarmo poskytnout lidem buď celé roušky, nebo alespoň bavlněný materiál na jejich ušití. Třeba Česká pošta nebo Zásilkovna zase nabízejí dopravu zdarma. 

Lidé se drží hesla ‚Moje rouška chrání tebe, tvoje rouška chrání mě‘ a ochranné pomůcky téměř všichni na veřejnosti skutečně nosí. Hlavně kvůli prevenci přenosu koronaviru, ale také, aby nedostali pokutu. Za nedodržování vládního nařízení totiž hrozí desetitisícové sankce.


Anna Čmuchálková
Anna Čmuchálková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Ve volném čase přispívám do online magazínů o módě. Ráda čtu, sleduji české filmy a cestuji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.