Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Fotoaparáty na film zpestřují digitální dobu. Nad zmáčknutím spouště se musí více přemýšlet

Z bazarů mizí staré analogové fotoaparáty. Za posledních pět let o ně stoupl zájem hlavně u mladší generace. Ta hledá něco odlišného, touží fotit opět na černobílý film nebo chce mít fotky raději vytištěné na papíře než v digitálním světě.

„Vždy doufám, že alespoň jedna fotka vyjde podle mých představ. Nechávám vyvolávat film i dlouhé měsíce od pořízení první fotky, takže navíc zapomenu, co jsem fotil. Ten pocit nejistoty a následné překvapení mě na tom baví nejvíce,” vysvětluje student Petr Hovorka, který na film fotí pro zábavu. On i mnozí jeho vrstevníci si sice často nejsou jistí správnou kompozicí a zaostřením, ale právě v tom vidí kouzlo fotografování „po staru“.

Zvyšující se zájem mladší generace o analogové fotoaparáty potvrzuje Jan Pazdera, majitel obchodu s foto technikou, který je v pražské Vodičkově ulici otevřený už 27 let. „Někdo má moderní digitál a stejně si koupí starý fot´ák, protože se snaží odlišit a považuje to za něco výjimečného,“ říká.

Velmi populární jsou nyní i polaroidy. Na nich láká hlavně to, že fotoaparát obrázek ihned vytiskne, ale i fakt, že ovládání přístroje je jednodušší. Stále častěji se proto polaroidy objevují na svatbách a oslavách, kde se z fotek rovnou vyvářejí alba nebo si je hosté odnáší na památku.

„Trend focení na polaroid trvá již několik let, lidé se vrací k menší kvantitě fotografií,“ potvrzuje Alexandra Kohoutová z obchodu Polagraph. Každá série fotografií z polaroidu může být jiná, protože pro ně existuje mnoho druhů fotopapírů s různými vlastnostmi a barvami. To oceňují studentky Lucie Ptáčková a Martina Kráľovská, které si pořízené fotografie lepí na zeď nebo je dávají přátelům. „To je na focení polaroidem to nádherné, že ještě není zkažené dnešní moderní technologií. Člověka navíc neláká vyvěsit všechny fotky na internet,” dodává Ptáčková.

Drahá zábava

Student Petr Hovorka za největší nevýhodu považuje vysoké náklady na pořízení a zpracování klasických fotografií. Svitek filmu se dá pořídit v průměru za 100 korun a vyfotí se na něj 36 fotografií. Do polaroidů je takzvaný instantní film ještě dražší, deset fotopapírů stojí přibližně 250 korun. „Musíte více přemýšlet nad tím, než zmáčknete spoušt´, jelikož každý pokus je relativně drahý,“ dodává Kohoutová. Oproti vyvolání jedné digitální fotografie, která stojí kolem tří korun, je to velký rozdíl.

Profesionální fotograf Jan Herch je jeden z těch, kteří nejdříve fotili klasickým fotoaparátem na film a své obrázky vyvolávali doma. Analog však vyměnil za digitální zrcadlovku. Vyhovuje mu snazší úprava fotografií v počítači. „Focení na analog bylo fajn, ale nevyměnil bych už digitální svět za analogový. Chci mít jistotu, že o fotku nepřijdu třeba nějakým omylem při zpracování tím, že se osvítí film,“ vysvětluje.

Jinou nevýhodou  „retrofocení“ je nestálost polaroidových snímků. „Okamžik fotky z polaroidu je právě teď. Třeba po deseti letech se ale snímek vytratí nebo zežloutne,” vysvětluje Jan Pazdera z obchodu s fotografickou technikou. To je jeden z důvodů, proč podle Pazdery u běžných uživatelů nad fotoaparáty vítězí chytré telefony. Ty jsou dle statistiky asociace CIPA, která zkoumá trh s digitální foto a video technikou, na prvním místě v přístrojích na fotografování. „Dnes díky nim může fotit každý a téměř zadarmo. Prostě už lidé nechtějí za focení dávat peníze, ale focení tím ztrácí to své kouzlo. Každý něco vyfotí, hned se cítí jako profesionál a rozešle to po sociálních sítích,” dodává Pazdera.


Nikola Mrázková
Nikola Mrázková
VOŠP studuji třetím rokem. Každý semestr jsem si v Generaci20 mohla vyzkoušet jinou roli a tou čtvrtou je aktuálně mentorka našich nováčků. Většinou mě někde potkáte také s fot´ákem v ruce a moje záběry můžete najít i na generačním Instagramu, který mám na starosti. Ve volných chvílích se také kamarádím s Photoshopem a nikdy nepohrdnu dobrým kafem a dortem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.