FAMU založí katedru herního designu. Vývojářská studia to vítají, absolventi se ale uplatní těžko
I když Česká republika nepatří mezi špičky ve videoherním průmyslu, pár úspěšných kousků u nás už vzniklo – například světově uznávaná akční Mafia. Aby ale v Česku takto vydařených videoher vzniklo víc, otevře FAMU za dva roky katedru herního designu. Tam se studenti budou učit psaní scénářů
videoher, animaci a ozvučení počítačových her. Podle Mikuláše Hrdličky, studenta herního vývoje na ČVUT a testera nových her ve společnosti Bohemia Interactive, ale herní designér bez znalosti programování práci v oboru najde jen těžko.
Využití v praxi? Jen pro nejlepší
Ačkoliv zaměstnanci herního průmyslu otevření nové katedry vítají, s uplatněním absolventů nového oboru to už vidí podstatně hůře – většina vývojářských týmů totiž na další pracovníky nemá peníze. „Herní studia si většinou nemůžou dovolit platit herního designéra, který jen říká, jak by hra měla vypadat a neumí k tomu ještě programovat. U nás proto čistě teoretičtí designéři použitelní moc nejsou, nikdo jim práci nezaplatí,“ říká Hrdlička. Dodává, že dobrou práci v oboru by tak dokázali najít jen ti nejlepší herní scénáristé a zvukaři, které si studia mohou dovolit.
Absolventi nově zakládané katedry by tak mohli najít uplatnění buď v zahraničním herním průmyslu nebo u největších českých studií (například Warhorse či Bohemia Interactive), která na samostatného herního designéra mají peníze. U nezávislých vývojářských týmů a menších firem ale podle grafika Tomáše Černého takto vystudovaný člověk dobře placenou práci najde jen těžko.
Studenti školu ocení
Samotní studenti ale vidí designérskou katedru jako dobrý nápad. „Tento krok by mohl otevřít dveře do videoherního průmyslu těm, kteří se hrám chtějí opravdu věnovat, ale moc nerozumí programování a matematice,“ myslí si Tomáš Černý, který v současné době studuje grafiku na Vysoké škole uměleckoprůmyslové.
Na nové katedře by se studenti učili hlavně scénáristiku, zatímco programování by se věnovali pouze okrajově. Technické znalosti vývoje her by tak zůstávaly na jiných členech vývojářského týmu. „Programátorů je u nás už dost, udělat technicky správně hru proto není problém. Ale s příběhem už spousta vývojářských týmů bojuje a hry nejsou zajímavé. Jedním z mála slibných projektů je teď hra Kingdom Come, tam je promyšlený příběh i atmosféra,“ vysvětluje dále Černý. Hru Kingdom Come z prostředí českých zemí během středověku má nyní rozpracovanou studio Warhorse.
K rozhodnutí FAMU se staví kladně i česká herní studia. Podle jejich zaměstnancůby založení nové katedry mohlo přinést generaci schopných vývojářů, kteří se při tvorbě her soustředí hlavně na jejich příběh a na atmosféru – tedy vizuální a hudební stránku.