Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Díky písmu Comenia Script se děti učí rychleji psát i číst

Správný sklon psaní, jednotlivá písmenka musí hezky sedět na řádcích a hlavně musí být pěkně spojena. Jedno slovo se rovná jednomu tahu perem. Tak nás v první třídě učili psát. Po několika letech ve školní lavici si každý z nás písmo zjednodušil a píše tak, jak mu to vyhovuje. I proto vzniklo nové písmo Comenia Script.

Autorkou nového písma Comenia Script (CS) je grafička Radana Lencová. „Oproti stávajícímu školnímu psacímu písmu je Comenia Script jednodušší, jak je vidět již ze samotných tvarů písmen. Žáci také nenacvičují jednotlivé spojovací tahy,“ vysvětluje. Slova písmen CS totiž vznikají na principu přiřazování. Lencová toto písmo navrhla a po několika letech na základě zájmu učitelů připravila didaktické pomůcky a písanky. „Já však neříkám a nikdy jsem neříkala, že by se děti měly učit psát pouze Comenia Scriptem,“ zdůrazňuje.

Vytvořit nový systém písma napadlo Lencovou v okamžiku, kdy si uvědomila, že se snižuje věk, kdy si děti samy přizpůsobují písmo tak, aby jim vyhovovalo. Právě toto zjednodušování si psaní je u mnohých na úkor čitelnosti textu. „Realita je taková, že v současné době si takto ‚ulehčují’ psaní již žáci ve čtvrté třídě, tedy ihned poté, co se naučí psát,“ vysvětluje Lencová. Předmět psaní se totiž na českých základních školách vyučuje po dobu tří let.

Každý si najde svůj styl

Kateřina Poláková, pedagožka ze základní školy Emy Destinové v Praze, CS učí. „Děti psaní Comenia Scriptem baví, ale není možné nic srovnávat, protože se klasickým vázaným písmem psát neučily, taže nic jiného než Comenia Script neznají,” říká. Zároveň však upozorňuje na to, že není dobré přesvědčovat zaryté odpůrce, aby jejich děti psaly tímto typem písma. S tím souhlasí i Lencová. „Své písmo neprosazuji, pouze komunikuji a spolupracuji s těmi, kteří o něj projeví zájem.“

Písmo se hodně podobá tomu tiskacímu. Proto se jím děti naučí rychleji psát i ho přečíst. Důležitým kritériem je právě čitelnost a úhlednost písma. „Podíváte-li se na písmo žáků na druhém stupni, tak je velmi často stále spojité a nečitelné. Jen část dětí přechází k písmu nevázanému,“ podotýká Poláková, která se o existenci CS dozvěděla před třemi lety. Písmo ji ihned zaujalo a je jeho velkým zastáncem.

K odpůrcům revoluce v psaní patří učitelka a nyní důchodkyně Milena Jandová. Ta vnímá to, že se děti neučí vázat jednotlivá písmenka jako jakousi lenost či pohodlnost. „Děti se na psaní méně soustředí a jsou roztěkané. Rozhodně se mi to nelíbí,“ vysvětluje.Učit děti klasickému psacímu písmu je podle ní základem. Naučí se totiž pořádně držet tužku či pero v ruce a také si zlepšují jemnou motoriku.

Obě se však shodou na jednom. CS tedy není žádný univerzální způsob psaní. Je to alternativa, kterou některé školy svým žákům nabízejí. Rodiče prvňáčků tak mohou rozhodnout o tom, jakým písmem se bude jejich ratolest učit psát.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.