Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Česká tradice s čínskými výrobky. Asijský konkurent kazí obchody výrobcům pomlázek

Víkend před Velikonočním pondělím se nese v duchu zdobení vajec, pečení mazanců či beránků. Pro české výrobce pomlázek však začínají Velikonoce hned s příchodem nového roku, kdy objednávají vrbové proutky. Jejich tradiční pomlázky mají ale na trhu již několik let konkurenta. Čínské napodobeniny jsou levnější a více nazdobené, což je pro zákazníky často rozhodujícím faktorem.

Dokonce i něco tak ryze českého jako pomlázka může mít označení „made in China“. Výrobky z asijského proutí, nejčastěji z ratanu, zaplavily český trh přibližně před 15 lety. „Materiálově mi to připomíná klepačku na koberce. Jde o suché proutí, které je pravděpodobně splétané na strojích. Ta pomlázka bude vypadat stejně za rok i za dva, což je pro prodejce určitě výhoda. Může se dlouho skladovat,“ myslí si Jan Slanec, který vyrábí pomlázky již od roku 1995.

Starost o české pomlázky je náročnější, protože se splétají z čerstvých proutků. Musí být proto v chladném prostředí a ve stínu, aby nezačaly rašit. Před pletením se mohou namáčet. Po dokončení ale musí naopak výrobek zůstat v suchu, aby mu vlhkem nezčernaly konce.

Dovoz asijských pomlázek má negativní dopad na české výrobce. Vedle českých, německých či polských pomlázek jsou totiž ty čínské pro zákazníky cenově atraktivnější a více zdobené. „Nejdelší čínské pomlázky stojí v obchodních řetězcích maximálně třicet korun. Za českou pomlázku stejné délky ale zaplatí zákazník minimálně 40 korun. Když je vyrábíte ručně, málokdy se dostanete s cenou níž. Čína je v tomto ohledu pro nás velká konkurence,“ vysvětluje Jaroslava Louženská, která s manželem splétá a prodává pomlázky zhruba 7 let.

Poslední dobou však vnímá, že se situace na domácím trhu zlepšuje. „Když sem čínské pomlázky začaly dovážet, tak je dost lidí koupilo a nevnímali rozdíl. Nedovedu říci proč, ale myslím, že teď už hodně lidí rozlišuje, co je tradiční česká pomlázka a co ne,“ dodává Louženská. Pomlázky z Asie totiž nejsou ohebné a sloužit mohou spíše jako dekorace. „Chlapi chodí vyšupat ženské právě proto živými, mladými, krásnými, pružnými pruty, aby byla ženská celý rok pružná, svěží, zdravá,“ řekl košíkář Ladislav Mat´aš pro ČT24.

Přípravy už v lednu

Na velikonoční sezónu se výrobci začínají připravovat již začátkem ledna. Louženská s manželem objednává proutí od pěstitelů z Moravy či jižních Čech. Slanec si materiál obstarává na vlastním pozemku. „V Dobříši, kde s manželkou žijeme, máme takovou plantáž. Na ploše zhruba o půli fotbalového hřiště rostou stovky vrbiček, a to postupně sklízíme,“ říká Slanec. Pruty se poté nechávají svázané v otepích na skladě a ve stínu.

Zhruba v půli ledna už začínají obě rodiny s výrobou. Někteří zákazníci totiž poptávají pomlázky již měsíc a půl před velikonočními svátky. „Muž začíná plést od sedmi ráno a končí až večer. Já expeduji zboží a pracuji třeba až do desíti večer. Je to náročné na hlavu i na ruce. Za den upleteme zhruba 200 až 250 pomlázek,“ říká Louženská. Rodinná firma, ve které občas pomáhají i Louženské děti, tak ročně prodá zhruba na 8 tisíc pomlázek. O výrobky se zajímají především jednotlivci či firmy, které dále využijí pomlázky jako marketingový produkt nebo dárek pro zaměstnance.

Pro Slance je pletení pomlázek jen z jednou činností podnikání. Na dušičky nabízí chvoj a věnce. Živí se také jako dřevorubec, na Vánoce prodává zase stromky a jmelí. Pro Louženskou představuje velikonoční sezona start do zelinářské a ovocné sezony: „Pomlázky mají na našich ročních příjmech tak čtvrtinový podíl. Je to pro nás vykrytí období, než začneme s ovocem a zeleninou,“ dodává.


Aneta Řezníčková
Aneta Řezníčková
Po maturitě na ekonomické škole jsem se rozhodla jít jiným směrem a tak teď již třetím rokem studuji autorskou žurnalistiku na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 působím pátým semestrem. Co se týče mých zájmů, učím se tancovat a občas si jdu zaběhat. Ve volných chvílích maluji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.