Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi zachraňují minipivovary. Vykupují pivo, aby se nezkazilo

Národ pivařů se kvůli vládním opatřením musel smířit se zavřením všech restaurací a hospod. Aktuální situace pandemie ale trápí nejen restauratéry a konzumenty, ale i majitele malých pivovarů, jichž v Česku za poslední roky vznikly stovky. Nyní se ale bojí o tržby i o již navařené pivo, které se může zkazit. Pomoct jim chce iniciativa Zachraň pivo, která pomáhá zásoby prodávat.

Skrze projekt Zachraň pivo se rozhodl nákupem pomoci minipivovarům i architekt Ondřej Zavřel (35). O iniciativě dozvěděl na Instagramu. „Překvapil mě přehledný a pestrý výběr nabídky piv,“ říká Zavřel. Na webu je zaregistrováno už přes 200 minipivovarů z celé republiky, kde čeká na záchranu přes devět milionů piv. Každým dnem se počet zaregistrovaných podniků zvyšuje. „Zašel jsem do skladu piv na Žižkově, kde prodává své produkty hned několik pivovarů,“ vypráví Zavřel, který si pochvaluje i přívětivou cenu. „Koupil jsem si třeba světlý ležák z pivovaru Albrecht ve skle (700 ml), který mě vyšel na 66 korun,“ pochvaluje si Zavřel.

Je z čeho vybírat

Právě na přehlednosti si projekt Zachraň pivo zakládá. Kromě kontaktů, lokality a typů piv, je zde uvedena i cena, aby si návštěvníci webu mohli rovnou pivo objednat nebo zarezervovat. Webový portál nabízí také funkci, díky níž si zákazníci mohou vyhledat pivovar ve svém okolí. Třeba Lenka Fojtová (32) ale této možnosti nevyužila, protože svůj oblíbený lokální pivovar už má. „Malé pivovary mám ráda pro jejich skvěle uvařená piva, která mají netradiční chut´,“ vypráví Lenka Fojtová, která běžně nakupuje v pražském pivovaru Moucha. Tentokrát byla její objednávka větší a nakoupila kolem deseti piv po litru a půl i pro své sousedy, aby podnik podpořila. „Dá se říct, že si teď doma dělám soukromé ochutnávky,“ říká Fojtová s tím, že to určitě nebyla její poslední „záchrana“ a navštíví i jiné minipivovary ve svém okolí. 

Podpora je velká 

Za projekt Zachraň pivo, se kterým přišel Pivovar Kytín, jsou majitelé ostatních minipivovarů vděční. Jejich piva jsou často nefiltrovaná nebo nepasterizovaná, a tak se rychleji kazí. Kvůli tomu jsou podniky závislé na rychlé distribuci k zákazníkovi. Proto se na platformu zaregistrovali i majitelé Pivovaru Lužiny. „Cenu necháváme stejnou, jako byla doposud, jelikož nejde jen o záchranu piva, ale celého pivovaru,“ říká mluvčí Daniela Gabrielová (36). Štamgasti od nich ale pivo odebírají stále. „Jeden náš stálý host prohlásil, že zachránit pivo je občanskou povinností každého správného Čecha. Věřím, že nás lidé podpoří a my tuto situaci pandemie zvládneme,“ říká se Gabrielová.

Chut´ na pivo zvedla ze židle nejednoho Čecha. Zdroj: Veronika Mašková

Ani jednatel Pivovaru Raven v Plzni, Ladislav Vrtiš (38) se krachu pivovaru nebojí. „Krizi rozhodně ustojíme stejně jako 99 % ostatních pivovarů. Informaci o masovém zavírání pivovarů považujeme za zbytečné strašení,“ myslí si Vrtiš. Za projekt Zachraň pivo je ale vděčný. „Je to pěkný nápad, který má potenciál řadě pivovarů pomoci,“ dodává Vrtiš. Že jsou majitelé menších pivovarů rádi, potvrzuje i jeden z hlavních zakladatelů projektu Michal Pomahač. „Troufám si říct, že naše iniciativa vzedmula vlnu solidarity a za to teď od minipivovarů dostáváme skvělé ohlasy. Naše játra to ale asi odnesou. Dostali jsme už desítky pozvání na pivo,“ dodává Pomahač.

Hospody potřebují pomoc

Kromě nákupu piva mohou lidé podpořit i konkrétní hospody a restaurace. Třeba tím, že si u nich předplatí poukaz v libovolné částce. Všechny peníze ze zakoupených voucherů putují přímo k hospodským a pomohou jim alespoň z části aktuální období zvládnout. Až podnik znovu otevře, může zákazník voucher uplatnit. S projektem Zachraň hospodu přišel Plzeňský Prazdroj, který odhaduje, že vlivem pandemie může zkrachovat až deset % restauračních zařízení. Web celého projektu funguje teprve krátce ale už je na něm zaregistrováno více jak tisíc podniků. Mezi ně opět i Pivovar Lužiny. „Máme mnoho věrných zákazníků, a tak doufáme, že nás koupí voucherů podpoří,“ říká mluvčí pivovaru Lužiny Daniela Gabrielová. 


Denisa Korityáková
Denisa Korityáková
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky, v redakci Generace20 působím rokem druhým. Kromě sepisování článků, pobíhání v terénu a mého pracovního nasazení jsem také kavárenský povaleč, který má rád víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.