Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi služby finančních poradců příliš nevyužívají

Skoro každý člověk využívá nějaký finanční produkt. At´ už spoření, běžné účty nebo pojištění. Málo je však těch, kteří zpravování svých financí vloží do rukou finančního poradce. Je to jednak neznalostí této služby a také nedůvěrou v poradce.

V současné době je největší poptávka po produktech, které zajistí lidem klidnou budoucnost. Nejvíce je využíváno důchodové spoření, dále pak spoření pro děti. To většinou rodiče zakládají potomkům hned po narození a spoří jim až do 18ti let. Pro mnohé rodiče je to nejlepší způsob zhodnocení jejich peněz.

Trendem nadále zůstává také stavební spoření. To si většinou zakládají mladí lidé a studenti. „I z toho mála co jim při studiích zbývá si mohou zajistit hezkou budoucnost,“ vysvětlil pro čtenáře Generace 20 Vít Malý, který pracuje jako finanční poradce. Když totiž pravidelně spoříme na stavebním spoření, je to určitá bonita pro spořitelnu u pozdější žádosti například na překlenovací úvěr.

Studenti mají ve finančních produktech i výhody. „Je to skupina do 26ti let. Jsou zde stejné podmínky, jako pro děti,“ vysvětlil Malý. Tudíž jsou pro studenty skoro poloviční poplatky a nepřeberné množství výhod, jako jsou například nižší poplatky, slevy kombinované s jinými produkty. U úvěrů je to delší doba splácení a tudíž nižší splátky. Nebo také možnost dočasného přerušení splácení.

Se špatným produktem klienti prodělávají

Investovaní peněz se musí naplánovat zdroj:http://killingly.org/

Češi služby finančních poradců zatím moc nevyužívají. Většinou si tyto produkty vybírají a zpravují sami. Mnohdy tak ale nevědomky přicházejí o své finance. Obyčejný člověk se totiž neorientuje v nepřeberném množství finančních produktů a tak většinou vybírá podle toho, o čem slyšel. Může se tak stát, že si klient založí například životní pojištění bez jakéhokoliv spoření a tudíž jen platí pojišt´ovně a peníze nijak nezhodnocuje.

Dalším velkým problémem je nedůvěra ve finanční poradce. Je to hlavně tím, že poradců je velké množství a tuto práci může vykonávat takřka každý, kdo vlastní živnostenské oprávnění. Společnosti nabízející finanční služby tyto lidi nevybírají podle striktních kritérií, to proto že nejsou odměňováni například od hodiny práce, ale za množství prodaných produktů. Může se tak snadno stát, že finanční poradce vám zaklepe nezvaný na dveře nebo vám služby nabízí na ulici.

Výhra není jistá ani když si poradce sami pozvete, aby vám poradil co s našetřenými penězi. Je spoustu těch, kteří ani nevědí, co vám nabízejí. „Chtěl jsem si nechat pojistit dům, poradce mi ale nebyl schopen ani vysvětlit na co všechno se dané pojištění vztahuje. Po několika hodinách jsem to vzdal a raději jsem si zašel pro tyto informace na pobočku,“ řekl Michal Suchý, nespokojený klient.

To není ojedinělý případ, ale jeden z lepším koncem. Poradci umějí hezky hovořit a mnohdy využijí neznalosti klientů. Ti pak snadno uzavřou smlouvu na produkt, který je pro ně jednak zcela zbytečný a nevýhodný a navíc se k jeho plnění zavážou na několik let.

Dobrý poradce vybere produkt na míru

Dobrých finančních poradců, kteří se ve svém oboru dobře orientují a pomáhají klientům zhodnotit peníze a připravit se na budoucnost, je naštěstí hodně. Poradce doporučuje svým klientům jaké služby si vybrat a od jaké společnosti. Neplatí pravidlo, že by byl poradce vázán jednou společností. „Já to ani klientům nedoporučuji mít všechny finanční služby u jedné společnosti. Rozhodně se to nevyplatí. Každá společnost nabízí výhody v různých produktech,“ řekl Malý. Sám prý svým klientům doporučuje naplno využívat služeb například pojišt´oven. Založit si pojištění a to at´ úrazové či životní, se nejvíce vyplácí v kombinaci se spořením. Pak z částky, kterou hradíte na pojištění, jde část i na spoření a tak své peníze zhodnocujete.

Podle Víta Malého není žádné výrazné období, kdyby byl nárůst poptávky po finančních produktech. Naopak, nejmenší zájem je určitě během letních prázdnin. „Přes prázdniny je méně klientů a to nejspíš z důvodu dovolených. Lidé mají v hlavě rekreace a na tyto věci během prázdnin moc nemyslí,“ dodal Malý.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.