Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Čau lidi, tady Fiala

Od jmenování vlády uplynul téměř rok. Za tu dobu se její premiér Petr Fiala setkal s nelehkými politickými výzvami. At´ už šlo o válku na Ukrajině nebo jednu z nejvyšších inflací v Evropě. Ačkoli je předseda vlády zahraničními státníky uznávaný, v tuzemsku si tolik přízně nezískal. Především proto, že současné problémy málo komunikuje.

Komunikace politiků s občany vypadá různě, a to od rozhlasu po sociální sítě. At´ už jde o nedělní Hovory z Lán prezidenta Václava Havla nebo fenomén Čau lidi na facebookovém účtu Andreje Babiše.

Možná i proto měl expremiér takovou volební úspěšnost. Svůj komunikační nástroj, kde se pomocí pozdravu “čau lidi” stavil do role obyčejných daňových poplatníků, používal jako hlavní kontakt s občany. Ve videích prezentoval své úspěchy, hrál nepřímou hru „peklo jsou ti druzí“ s opozicí a ospravedlňoval sebe i své politické kroky. At´ už byl obsah jakýkoliv, podle Babišovy úspěšnosti evidentně fungoval. To se ale nedá tvrdit o komunikaci předsedy vlády Petra Fialy, která dle mnohých v podstatě neexistuje.

Že by premiér Fiala nedělal nic se ale říct nedá. „My jsme občas kritizováni, že komunikujeme málo. Komunikujeme dost, ale některé věci třeba ani říkat nemůžeme, protože jsou cenotvorné,“ vysvětloval Fiala svůj postoj ohledně energetické krize pro CNN Prima News. Současná situace premiérovi nenahrává. O to víc ale potřebují občané slyšet, že má vláda věci pod kontrolou. Jeden mimořádný projev za rok ale nestačí a o ostatních výstupech nikdo nic neví.

Co na to premiér

Předseda vlády ke komunikaci s lidmi používá nejčastěji sociální sítě. Aktivně například užívá svůj twitterový účet, kam přidává příspěvky téměř každý den, a jinak tomu není ani na jeho Facebooku. Vládní komunikaci ale nespasí sociální sítě jednotlivců. Fiala se rozhodně nestal premiérem v lehké době. Aby si ale svůj post obhájil a přesvědčil společnost, že problémy, ve kterých se Česko ocitá, úzce nesouvisí s jeho osobou, musel by trošku víc mluvit. Stačilo by možná dokola opakovat, že by státní kasa byla o mnoho bohatší, kdyby předchozí vláda populisticky nevyhazovala peníze oknem. Občané si jinak budou dál myslet, že je krize důsledkem Fialova kabinetu. Lidi o tom ovšem nepřesvědčí na Twitteru.

Kromě návštěv Otázek Václava Moravce v České televizi se ale Fiala objevuje i na jiné stanici. Každou první středu v měsíci vysílá CNN Prima News od devíti hodin pořad s názvem Co na to premiér. Vystupovat na stanici, která míří na jiné cílové skupiny, než je ta premiérova, je strategické. Dostává se tak do sociální bubliny, ke které jeho twitterový či facebookový účet nepromlouvá. Tah na branky Primy ale přesto není zcela funkční. Pod záznamem na Youtube se objevují komentáře typu „Provaz za vlastizradu“ nebo „Další Fialův monolog – nezájem“. O monologu se ale mluvit nedá. Pořad vede Terezie Tománková ve stylu konfrontačního rozhovoru, což Fialu opět staví do role obhájce, nikoliv lídra. Navíc by svou přítomnost na CNN Prima News musel trochu propagovat. To se ale od září stalo jenom jednou, opět na Twitteru.

Není jako jeden z nás

Že Fiala komunikuje málo, je fakt. Twitter, kde je premiér nejaktivnější, není platforma, přes kterou by dosáhl k většině obyvatel České republiky. Jedna půlhodina měsíčně je málo a stále trvající krizová situace si žádá mnohem víc. Nejde ale jen o množství času, který Fiala komunikaci věnuje. Nepomáhají mu ani občané, kteří z velké části poslouchat nechtějí, jelikož nesplňuje jejich požadavky. Není jedním z nich.

Část obyvatelstva Fialu vnímá jako profesora, jehož výklad je složitý, akademický a „obyčejným lidem“ na rozdíl od svého předchůdce nepřístupný. Fiala se ke své funkci ale staví jinak. „Moje role lídra je jasná. Musím pojmenovat věci tak jak jsou a to dělám,“ uvedl v pořadu na Primě. Dokud tedy předseda vlády neposune komunikaci dál než na sociální sítě a nepřizpůsobí ji i lidem, jejichž hlas ve volbách nedostal, neposlechnou si, jaká práce za jeho premiérováním stojí. A že jí za ten rok bylo dost.


Justýna Pískačová
Justýna Pískačová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Kromě psaní také ráda čtu, jsem nekompromisní hudební posluchač, pražský tulák a milovník dobré společnosti.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.