Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Bývalé Vilímkovo nakladatelství se zasloužilo nejen o verneovky, ale i o první billboardy

Dobře schovaný dům v Opatovické ulici působí na první pohled poněkud zanedbaně. Omítka opadává a z oken se loupe nátěr. Budova však má za sebou slavnou minulost. V 19. století dům doslova zářil – na této adrese se nacházelo proslulé Vilímkovo nakladatelství.

Vilímkovo nakladatelství patřilo ve své době mezi nejznámější nakladatelství v Praze. Vzniklo v 19. století a v jeho čele stál vydavatel Josef Richard Vilímek. Původně se tiskárny nacházely v domě ve Spálené ulici, ale protože byl podnik velmi úspěšný, přikoupil Vilímek i dům v Opatovické. Pozoruhodná historie nakladatelství se stala tématem cyklu přednášek, které uspořádala Vyšší odborná školy publicistiky ve středu 18. dubna právě v budově v Opatovické.

Populární knihy

Jak upozornil jeden z přednášejících, historik Eduard Burget, nakladatelství sice založil Vilímek starší, proslavil jej ale hlavně jeho syn. A to především díky tomu, že dokázal vybírat tituly, které měly u diváků úspěch. „Vilímek mladší se zaměřil na populární literaturu. Chtěl vydávat knihy, které se budou dobře prodávat,“ vysvětluje Burget.

Josef Richard Vilímek mladší tiskl knihy spisovatelů jako byl Karel May, sir Arthur Conan Doyle či Alois Jirásek. Největší úspěch zaznamenal s knihami francouzského spisovatele Julese Verna. „Byl to trochu risk, protože nebyl první, kdo tady Verna vydával. Ale Vilímek spolu s právy na verneovky kupoval i originální francouzské ilustrace a díky tomu je tady proslavil,“ dodává Burget. Právě působivými ilustracemi se knihy z Vilímkova nakladatelství vyznačovaly. Například uznávaný malíř Zdeněk Burian zde působil jako kmenový ilustrátor, logo nakladatelství vycházelo z návrhu secesního malíře Alfonse Muchy.

Nesmrtelný podnik

V knihách z tohoto nakladatelství neexistovalo, že by v nich byla nějaká prázdná místa, využity byly všechny stránky. Buď jako samotný text nebo jako reklamní plocha. „Vilímek věděl, že svůj podnik musí nějak propagovat. Vydával proto i různé letáky, prospekty, dával poutače na vagony – dělal jakési první billboardy,“ říká historička Václava Kofránková, která učí na Vyšší odborné škole publicistiky a měla prezentaci právě na téma J. R. Vilímek a reklama. Dodává, že Vilímek vydával i knižní katalogy, které byly revoluční tím, že obsahovaly nejen informace o knize, ale třeba i recenze z denního tisku. Za vzor si poté tyto katalogy brala i jiná nakladatelství. „Nakladatelství v Chicagu  Vilímkův katalog doslova okopírovalo. Jen si tam dosadilo svoje tituly a knihy, které vydávalo,“ popisuje Kofránková.

Podnik prosperoval, nezastavil jej ani požár v roce 1899, který zničil jak celou tiskárnu, tak sklady plné již vytištěných knih. „Nakladatelství přečkalo velkou hospodářskou krizi ve 30. letech 20. století i obě světové války. Fungovalo i po smrti Vilímka mladšího, kdy jej převzal jeho zet´,“ vysvětluje historik Burget. Smrtelnou ranou pro nakladatelství byl až rok 1949. Tehdy byli již rok u moci komunisté a podnik znárodnili. Až do roku 1989 pak sloužily budovy bývalé tiskárny jako sklady. Nyní se v objektu nachází například mini golf, tělocvična, ve které se cvičí bojové umění krav maga a od roku 1994 zde sídlí Vyšší odborná škola publicistiky.


Eliška Votrubová
Eliška Votrubová
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Studuji v zaměření Autorská žurnalistika a v redakci Generace20 jsem již druhý semestr. Mám ráda černobílé detektivky a cestování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.