Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Bába pojde, Mádl to zaplatí

Tak, je zase o čem psát, už bylo načase. Billboardy negativních kampaní jsme si prohlédli, junáci z Dělnické strany od rozsudku mlčí, a co se stáhl Topolánek do ústraní, nemá nás kdo oblažovat zemitými českými bonmoty. Ještě že Mádl přemlouvá bábu.
Jiří Mádl, Marta Issová

Zdroj: www.i.lidovky.cz

Videoklip Přemluv bábu! vytvořil režisér Petr Zelenka ve snaze přimět mladší voliče k větší angažovanosti v nadcházejících volbách. Klip vzbudil pozdvižení. Najdou se tací, kteří v něm vidí dobrou a ostrou satiru, jiní z něj dělají generační spor, další skupině připadá prostě jen trapný. Já osobně se řadím mezi tu třetí.

Dílko nemá příliš velkou výpovědní  hodnotu a mediální odezva, které se jí dostalo, je nepatřičná. Nezdá se, že by cílovou skupinu vyprovokovala k něčemu jinému, než ke komentářům na Facebooku. Tvůrci nicméně poukázali na naprosté nepochopení toho, jak má vypadat politická kultura, proti jejímuž nedostatku paradoxně brojí.

Přemluv bábu! s sebou má nést poselství vystupující proti demagogii a populismu levicových stran. Bohužel, sám nepředkládá nic jiného než právě zmíněnou demagogii. Dva krásní, mladí a slavní lidé nás tu přesvědčují, že za vzrůstající preference socialistů mohou v první řadě důchodci a že na to nakonec všichni doplatíme. Kde jsme? Vprostřed stalinistické totality, kdy má každý negativní jev jednoho pojmenovaného viníka? Zapomněli jsme jak nebezpečná tahle zjednodušovací tendence je? Co mě děsí je navíc dramaturgické provedení. V devadesátých letech existovaly fóry ještě nevybíravější (za všechny vzpomeňme Českou sodu nebo počátky Zeleného Raoula), ale tady šlo o sofistikovaný humor, který mohl zajímat jen ty, kteří znali pozadí. Přemluv bábu! je prachobyčejná negativní kampaň, která humorem cílí do nejnižších pater intelektuální základny. Milan Kundera může být zdrojem široké řady vtipů, ale vybrat si ten, že jeho jméno je podobné slovu ku*da je dobré tak pro blbce z nádražní restaurace a ne k pobavení potenciálně uvědomělého voliče. Nepodezřívám režiséra Zelenku, že chce rozdmýchat nenávist vůči starým lidem, ale tohle k ničemu jinému nevede.

Je to obrovská škoda, nebot´ s politikou spojených počinů, které mají moc rozdmýchat diskuzi mezi mládeží je jako šafránu. Tento se však svojí sprostotou stal příkladem toho, jak se to dělat nemá. Pokud a priori počítá s tím, že jeho cílová skupina je ke společenským tématům apatická, nesmí nechávat mezi řádky poselství o dvou vzájemně nepřátelských skupinách.

Klip se tak zařadil po bok všem vulgárním a urážlivým počinům politických stran a pubert´ákům na Facebooku. Je to ale právě absolutní politická nekultura a neschopnost nadhledu a empatie, z nichž jsou voliči v souvislosti s čímkoliv politickým unavení. Jestli chceme opravdu rozproudit zájem o témata společnosti a navázat dialog mezi skupinami a generacemi, nezbývá nám nic jiného než začít slušně, konstruktivně a vážně. A to neznamená nutně bez humoru, jen humoru nepodřizovat téma. Vsadím se, že zájem by tu byl.

Adam Skala


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.