Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Autista musí mít činnosti jasně rozfázované

Děti postižené autismem žijí často ve svém vlastním světě a potřebují individuální přístup. Školky při práci s autisty nejčastěji pracují se strukturovaným učením a podpůrnými pomůckami, které pomáhají dětem s osvojením činností.

Práce s autistickými dětmi není jednoduchá. Pracovníci musí používat stručné a jasné pokyny, aby dítě pochopilo, co se po něm chce. Využívají také program strukturovaného učení neboli rozčlenění činností na jednotlivé kroky, které si dítě postupně osvojuje.

Třídy bývají vybaveny tabulí, na které visí obrázkové kartičky s činnostmi na daný den. „Na fotografiích máme i hry a hračky, s kterými si děti hrají. Například jde o houpačku, pískoviště či skládanku,“ říká Knapová. Ta je ředitelkou Mateřské školy Husova v Hořicích, kam letos chodí i jeden autistický chlapec.

Každá změna je vyvede z míry

Kartičky dostává dítě během dne ve školce a dává si je do košíčku při každé změně činnosti. Když se má jít napít, dostane kartičku s pitím. „Takto to má rozfázované, aby neměl šanci se vztekat a přešel v klidu k další činnosti,“ popisuje Martina Knapová. Dodává také, že autista by k sobě měl mít jednoho asistenta, protože potřebuje neustále vést.

„Když k sobě jednoho člověka nemá, dítě je frustrované, protože neví, k jakým změnám dojde,“ tvrdí Knapová. Autistické děti mívají stereotypní chování a jsou naučené na pravidelný režim. „Pokud se režim naruší, vyvede je to z míry. Většinou se rozzlobí a začnou křičet,“ vysvětluje bývalá zaměstnankyně Mateřské školy Husova v Hořicích Jitka Nekvapilová, která v současnosti studuje na Univerzitě Hradec Králové.

Rituály jsou důležité

Autisté mají své rituály, které musí dodržovat. „Když přijde do školky, zkontroluje, kde svítí světla a pozhasíná je. Musí zavřít všechny dveře, které jsou otevřené,“ objasňuje rituály chlapečka z hořické školky Knapová. Každá činnost má často určené své místo, kde se vykonává. Ty musí být odděleny a dodržovat se.

Všechny aktivity se zároveň komentují, což pomáhá k rozvíjení slovní zásoby dítěte, které se snaží vše opakovat. „Musíme mu, ale říct slovo řekni a on až potom opakuje,“ uvádí Knapová. Podle Nekvapilové se s autisty snažili dorozumívat jako i s normálními dětmi. Také tvrdí, že ke komunikaci využívali spíše obrázky.

Spousta autistických dětí má problémy s komunikací s ostatními dětmi. Podle Nekvapilové spolupracují spíše s dospělými než s ostatními spolužáky ve školce.  „Vnímá je, směje se na ně, ale nepotřebuje s nimi komunikovat. Když někoho potřebuje, vyhledává dospělé,“ popisuje Knapová.


Lenka Zemánková
Lenka Zemánková
Jsem studentkou druhého ročníku na VOŠP a v zimním semestru 2015/2016 píšu do Domácí/Ekonomické rubriky. Spousta svého volného času trávím ve skautu. Mezi mé další koníčky patří psaní, sport a cestování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.