Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Na Mezinárodním tanečním festivalu se předvedli Transformeři i ruský Ivánek

Elegantní společenské šaty i tématické kostýmy. Obojí bylo možné vidět na Mezinárodním tanečním festivalu v Ústí nad Labem. Soutěží se účastnili taneční páry jak z České republiky, tak i zahraniční sousedé. V rámci festivalu se konalo i Mistrovství republiky v Show dance a formacích. Například sestava páru předvádějícího autoboty z filmu Transformers byla podle hodnocení poroty i aplausu diváků bezkonkurenční.

Místo před kulturním domem, nevěřícně stojím u sportovní tělocvičny, kde se má konat 47. ročník tradičního Mezinárodního tanečního festivalu v Ústí nad Labem. Sportovní hala je však k nepoznání. Parket je ohraničený modrými koberci, které společně s ubrusy na stolech ve VIP části dodávají místu na velkoleposti. U vedlejšího stolu si všímám Kamily Tománkové, letošní profesionální tanečnice z televizního pořadu StarDance nebo bývalé porotkyně stejnojmenné show Evy Bartůňkové.

dsc_5144

Nastěnka a Ivánek předvádějí svou choreografii na hudbu z filmu Mrazík. Zdroj: Aneta Řezníčková

Sobotní program začíná Mistrovstvím České republiky v Show dance a formacích. Při této disciplíně si volí taneční páry vlastní hudbu. Sál ožívá melodiemi z filmu Mrazík a na parket nastupuje pár převlečený za Ivánka a Nastěnku. Jejich vystoupení mě okamžitě strhává, kostýmy i pohyby dvojice jsou věrohodné a já hltám každý Nastěnčin pohyb. Několik lidí z publika dokonce zpívá text společně s hudbou. Pohádkové téma je pro tento večer však jediné. Poté ho střídají dvě válečná témata s motivy Pearl Harbor nebo choreografie s názvem Židovka.

Přestože je většina stolů obsazených, všímám si, že tribuny jsou zaplněné zhruba jen ze dvou třetin. Návštěvnice Eva Marková mě však upozorňuje na jistý posun: „Letos je tu rozhodně více lidí než minulý rok,“ konstatuje. I tak se však soutěžnímu páru, který zrovna předvádí choreografii na téma Transformers v latinsko-americkém provedení, dostává bouřlivého potlesku.

Jejich hudba i kostýmy jsou naprosto odlišné od ostatních účinkujících. Žádné společenské šaty nebo oblek, žádná melodie, kterou by si člověk mohl prozpěvovat. V mnoha ohledech mi choreografie ani nepřipadá jako společenský tanec. Tanečnice Kateřina Hrstková má na sobě žluté legíny a krátké triko. Připomíná tak Bumblebee z filmu Transformers. Tento snímek je specifický především roboty takzvanými autoboty, kteří se mění v auta či jiné elektronické stroje. Společně s partnerem Lukášem Bartůňkem napodobují trhavými pohyby na elektro hudbu právě postavy z tohoto filmu. V tu chvíli si přeji umět tancovat stejně jako Hrstková. Každá zvedačka, kterou pár udělá, si vyslouží aplaus publika.

Dva měsíce tréninku

dsc_5152

Na festivalu se konalo i Mistrovství České republiky ve formacích.

Naprostá odlišnost se páru vyplatila, od porotců dostali ze všech účinkujících nejvíce bodů a již po čtvrté za sebou obhájili titul mistrů České republiky v Show dance v latině. O přestávce zastavuji Bartůňka a dozvídám se, že vymyšlení takové choreografie zabere zhruba šedesát dnů. „Ty dva měsíce jsou opravdu hraniční doba. Člověk stráví půlku času nad výběrem a stříháním hudby, která je velmi důležitá, a nad prvky, které v choreografii použije,” říká Bartůňek.

Taneční pár se dokázal do své role opravdu vcítit, čehož si podle potlesku a ohlasu všimli i diváci. Důvodem může být vlastní tvorba. Na rozdíl od některých jiných párů, kteří si na sestavy najímají choreografy, si Bartůněk s Hrstkovou vše vymýšlejí sami. „Víme co chceme a máme dobré nápady. Když speciálně najatý choreograf vymýšlí páru celou sestavu, nemusí to dvojici vždycky sednout,” vysvětluje mistr republiky.

Loňský ročník byl pestřejší

V tu chvíli hlásí moderátoři další část programu – finále premiérové soutěže visegrádské čtyřky a jiné mezinárodní šampionáty. Přestože mi program přijde nabitý, návštěvnice Marková je jiného názoru: „Letos mi přijde chudší. Za prvé mi loňský ročník přišel lépe a zábavněji moderovaný, za druhé se mi líbilo, že minule tancovaly i malé děti, což bylo pro program obohacující. Mohlo jim být tak osm let,“ říká. Letos se soutěže účastnily jen juniorské páry, kterým mohlo být zhruba čtrnáct let.

dsc_5231

Při latinsko-americkém jivu se tanečníci pohybovali neuvěřitelnou rychlostí. Zdroj: Aneta Řezníčková

Přijde mi, že se hlediště více zaplnilo a občas je i v průběhu vystoupení slyšet aplaus fanoušků. Možná proto, že lidé chtěli poznat i tanečníky z jiných zemí. Všímám si rozdílů mezi publikem ve VIP sektoru a lidmi na tribuně. Z tribun je slyšet větší podpora, dokonce i výkřiky a pískání. Soutěžícím na parketu to očividně dělá dobře a usmívají se na své fanoušky. Nejvíce viditelný kontakt s publikem je u italských tanečníků, kteří si o potlesk očividně říkají, protože na parketu dělají neuvěřitelné zvedačky a srandičky, lidé jásají. Nevěřím svým očím, pohyby tanečníků vypadají při jivu, svižném a skákavém latinko-americkém tanci, jako ve zrychleném filmu.


Aneta Řezníčková
Aneta Řezníčková
Po maturitě na ekonomické škole jsem se rozhodla jít jiným směrem a tak teď již třetím rokem studuji autorskou žurnalistiku na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 působím pátým semestrem. Co se týče mých zájmů, učím se tancovat a občas si jdu zaběhat. Ve volných chvílích maluji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.