Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jak Baťa s krizí zatočil

„Hospodářská krize je jen jiné jméno pro mravní bídu.“ Tomáš Baťa, původce tohoto výroku, ovlivňuje naše životy i téměř osmdesát let po smrti. Ne však pouze jako ten, který obouvá svět, ale i jako vizionář a tvůrce nadčasových idejí. Za značkou Baťa je skryto více, než se na první pohled zdá.
Tomáš Baťa, zdroj: staryzlin.cz

Tomáš Baťa, zdroj: staryzlin.cz

Nejsilnější spojnicí současnosti s prvními desetiletími minulého století je hospodářská krize a metody boje s ní. Podniky tehdy, podobně jako dnes, v zoufalé snaze udržet obraty častovaly vládu smutnými pohledy, doufajíc v rozsáhlé státní zásahy. S vidinou hory peněz uměle napumpovaných do kapes bankrotářů, omezily personální oddělení kreativitu na hromadné vyhazovy a s hlavou v dlaních čekaly na příchod spasitele (Keynese).

Ne tak Tomáš Baťa. Na sociálním statusu svých zaměstnanců si zakládal. Věřil, že hodnota není v penězích, ale v lidech a morálních zásadách. „Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání.“

Nebál se proto zariskovat a v rámci udržení zaměstnaneckých stavů se prokousat k tomu, co dnes s puncem aristokratického pohrdání nazýváme spotřební kulturou a konzumerismem.

„Je úplně jedno, že děláte nejlepší boty na světě, když okolo vás není nikdo, kdo by si je mohl koupit,“ pronesl a nařídil snížení cen zboží na polovinu. I v letech silné Rašínovy koruny díky tomu dokázal navyšovat prodeje a zaměstnávat další a další lidi. Režijní náklady byly za takových podmínek samozřejmě neudržitelné, proto bylo nutno snížit platy o celých 40%. Na druhou stranu, co šlo, prodávala Baťova společnost svým lidem za polovic. Vyhrocené situaci pomohla i nově založená privátní banka, do které, s příslibem desetiprocentního zhodnocení svěřeného obnosu, zaměstnanci ukládali své peníze. Baťa tak velmi snadno získal provozní kapitál, ze kterého mohl podnik i v nelehkých dobách rozšiřovat.

Pásová výroba, okoukaná na stáži ve Fordově továrně, potom umožnila vyrábět rychleji, kvalitněji a levněji zároveň. Společnost, dříve než bys řekl švec, získala 80% domácího trhu a skrze velké množství levného zboží nekompromisně drtila konkurenci.

Zboží tento inovátor dodatečně zlevnil odstraněním externích distributorů. Své boty prodával ve vlastních prodejnách zakládaných frančízovou metodou. Postavil také nové továrny, které se postaraly o suroviny potřebné k další výrobě, a učinil tak zlínské závody na třetí straně absolutně nezávislými.

Zatímco trh krachoval a stát sanoval, Baťa vydělával. Počet zaměstnanců nejenže udržel, ale za deset let provozu znásobil sedmkrát. Průměrnou mzdu, oproti stavu před krizí, zdvojnásobil, čímž výrazně překonal poměry v nejvyspělejších ekonomikách. Ze čtrnácti tisíc denně vyrobených párů bot v roce 1924, udělal 200 000 o sedm let později.

Krize, díky snaze států zlomit prsty neviditelné ruce trhu, trvala sice ještě tři desetiletí, pro Baťu však znamenala období úspěchu a nevídané prosperity.

Dokázal, že morálka, soucit a pokora jednoho člověka, dokáží překonat problém globálního rozsahu.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.