Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jak se dá využít podvědomého vnímání barev

Styl oblékání je jedním z faktorů, podle kterých posuzujeme lidi v našem okolí. Aniž bychom si to uvědomovali, působí na nás barvy. Oblékání a s ním i řeč těla se tak staly důležitou složkou nonverbální komunikace.

Při vystupování před lidmi je vhodné vědět, jaké barvy působí příznivě na lidskou psychiku a jakým barvám se naopak vyhnout. Díky správnému využití těchto poznatků pak můžeme způsobem oblékání ovlivnit to, co si o nás okolí myslí.

Barvy podle nálady

„Podle toho, jakou barvu si vybereme ze svého šatníku, sdělujeme světu, jakou máme aktuální náladu a dokonce i jaké máme charakterové vlastnosti. Volbou barev lze ovlivnit to, na co chci upozornit a co chci naopak potlačit,“ říká stylistka Olga Rochowanská.

Nedá se jednoznačně říci, která barva je negativní či pozitivní. Všechny totiž mají svá pro a proti. Jaká je ale ta nejvhodnější, chystáme-li se vystoupit před lidmi? Číslem jedna je nepochybně barva modrá. Je to barva vody, vzduchu a nebe. Má ochlazující účinek a uklidňuje tep.

„Modrá je takzvaná bussinesová barva, protože usnadňuje rozumovou komunikaci při jednání,“ tvrdí Rochowanská. „Není kreativní, ale spíše konzervativní. Přesto je to nejoblíbenější barva na světě, protože lidé oblečení do modré vyvolávají pocit pohody,“ pokračuje stylistka.

Dominantní červená

Naopak třeba červenou by lidé měli volit opatrně. Jde o emocionálně velmi silnou barvu, která zvyšuje rychlost tepu. Okamžitě poutá pozornost, někdy až dráždí. Tato barva má často rituální význam a například v Číně je červená symbolem štěstí.

„Červená symbolizuje oheň, energii, lásku, ale také nebezpečí, vzrušení a agresi. Oblékne-li si třeba muž červenou kravatu, signalizuje svému okolí, že má dominantní povahu,“ říká Rochowanská.

Na co dávat pozor

Pokud je člověk vystupující na veřejnosti muž a zvolí červený oděv, ostatní muži v publiku budou mít podvědomě pocit ohrožení. Je-li řečníkem žena, budou ji zase ženy vnímat jako konkurenci. To platí například i při osobním pohovoru. Setkají-li se však muž a žena a jeden z nich bude oblečen do červené, bude to vnímáno naopak pozitivně.

Při volbě oblečení bychom se však neměli řídit pouze barevnou typologií, ale také tím, na jakou společenskou událost se chystáme. Důležité také je, zda nám zvolená barva sluší.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.