Za nereálné vyobrazení žen v komiksech může převaha mužských kreslířů, myslí si recenzent
Ženské postavy v komiksech jsou ve většině případů zobrazovány jako štíhlé s velkým poprsím a na sobě mají oblečené kostýmy, které kůži v mnoha případech spíše odhalují. Podle recenzenta komiksů Martina Štefka je to dáno tím, že komiksy kreslí především muži. Od roku 1930 do roku 1979 se v komiksech objevilo něco málo přes dvacet autorek. Přestože se jich od té doby v tomto odvětví pohybuje více, mužská převaha se na příbězích odrazila zobrazováním ženských postav podle svých ideálů krásy. „Těžko najednou Harley Quinn, Poison Ivy, Mary Jane a dalším nějak moc kreslíři odfouknou prsa, zvětší břicha a udělají je realističtější. Vždycky se bude lépe prodávat akční komiks s prsatou hrdinkou než existenciální drama o obézní dívce,“ dodává Štefko.
Zobrazování žen v komiksech se nelíbí čtenáři Janu Formáčkovi (20), který si kupuje kreslená čísla již od dětství. Myslí si, že komiks má lidi přilákat na příběh a kvalitu, ne na ženský vzhled. „Komiksy mají dostat čtenáře do svého světa a to především skvělou dějovou linkou a charakterem postav. Není nutné, aby superhrdinky měly na sobě jen spodní prádlo nebo upnuté kostýmy. Já osobně bych uvítal, kdyby ženy v komiksech začaly být více reálné ,“ sděluje Formáček.
Jiný pohled na to má čtenářka Hana Doškářová (26). Podle ní ke komiksu takové kostýmy patří, vzhledem k tomu, že i muži jsou zobrazováni s nadměrnými svaly. Přiznává ale, že je to trochu sexistické. „Na druhou stranu jsou to superženy, a tak nevidím problém v tom, že jsou krásné a sexy. Teď už navíc nehrají druhé housle mužům, samy jsou silnými postavami, a to je velké plus. Například Jean Grey z X-Menů má více prostoru, než když v týmu začínala,“ říká Doškářová.
Hrdinky jsou schopnější
První celosvětově známá superhrdinka byla Wonder Woman, která se poprvé v komiksu objevila v roce 1941. Přestože kostýmy přetrvávají již od této doby, ženské postavy se vyvíjely. Například Sue Storm, která má schopnost se zneviditelnit, z Fantastické čtyřky byla původně brána jako slabší postava. V Ultimátním komiksovém kompletu 89: Fantastic Four z roku 1966 ji i její manžel Reed Richards bere jako někoho, koho musí chránit. „Nebere v potaz její schopnosti, ale spoléhá se na svoje a na to, že ji ochrání. Případně na to, že ji ve správnou chvíli řekne, kdy má svou moc použít. Když takové základy vydrží až do současnosti, je pak těžké je měnit a dělat z nich něco jiného,“ vysvětluje Štefko.
Sue Storm se ale postupem času stala silnější hrdinkou a plnohodnotným členem Fantastické čtyřky, a to hlavně díky převzetí série scénáristou komiksů Johnem Byrne. Ten navíc rozšířil i její schopnosti o vytváření silových polí a celkově začne věřit více v sebe sama. Podobně je na tom i zmíněná Jean Grey z X-Menů, kterou taktéž Byrne přetvořil na nejsilnější článek týmu.
Kombinace silného charakteru a sexy kostýmu však překvapivě funguje o to víc, přenese-li se postava superhrdinky na plátno. Ženské postavy se začaly stávat čím dál více oblíbenými hlavně díky filmům, jakým byl například Catwoman z roku 2004. To potvrzuje i žebříček nejprodávanějších komiksů portálu Comichron za srpen 2016. Ještě v lednu byla kniha s ženou coby hlavní postavou až na dvacátém devátém místě, teď jsou v první desítce tři svazky. Dva z nich jsou o postavě Harley Quinn a to kvůli snímku Sebevražedný oddíl, který byl do kin uveden v polovině letošního léta.