Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Ze životopisu musí být vidět motivace a chuť do práce, shodují se personalistky

Při přijímání nových pracovníků hraje důležitou roli především motivace lidí do práce, která musí být zřejmá už z jejich životopisů. Na tom se shodly manažerky lidských zdrojů z různých typů médií, které promluvily na publicistickém festivalu Všemi směry. Zatímco pro personalistky z televize Nova a Českého rozhlasu je důležité chování uchazeče v simulovaných situacích, ředitelka HR oddělení vydavatelství Economia to nepokládá za důležité.

Zřejmě každý z nás někdy absolvoval pracovní pohovor. Jak se na něj dobře připravit, přišly návštěvníkům festivalu Všemi směry říct personalistky z různých typů médií na přednášku s názvem „Chcete mě?“. Cesta k pohovorům podle nich vede přes dobře napsaný životopis. Do něj by měli uchazeči psát všechny své zkušenosti. Důraz je však kladen i na zájmy.

Personalistky se shodují, že ze životopisu musí být na první pohled jasně vidět motivace zájemce o danou pozici. Jenom praxe totiž nestačí. „Radši si ve firmě vychováme někoho, kdo má potenciál a energii do práce, než abychom brali lidi, kteří mají sice spoustu zkušeností, ale chuť jim chybí,“ objasňuje Kateřina Janků, která pracuje pro Český rozhlas.

Brigády nejlépe v oboru

Jako další výhodu považují, pokud si mladí zájemci hledají brigády v oboru. Společnosti vypisují různé stáže, na kterých můžou účastníci získat mnoho zkušeností. „Určitě je to jeden z faktorů. Ale díváme se i jestli měli mladí vůbec nějakou brigádu, když nevidím žádnou, tak je to pro mě student, který se bude u nás teprve všechno učit, a to nedělá dobrý dojem,“ vysvětluje Janků.

Pouze na brigády v oboru naopak kouká Gabriela Tamchynová, ředitelka oddělení lidských zdrojů vydavatelství Economia. „Nezajímá mě, že někdo pracoval 2 roky v Mc Donald’s. Ze životopisu musí být vidět, že uchazeč už v minulosti něco udělal pro pozici, na kterou se hlásí,“ míní. Naopak by se zájemci měli vyhnout různým klišé. „Nepotřebuju si v životopise číst, že si někdo o sobě myslí, že je týmový hráč. To se můžu dozvědět při pohovoru sama,“ popisuje Janků.

Chovaní napoví 

Důležitým faktorem, jak uspět u přijímacího pohovoru, je také firemní kultura společnosti. Jedná se o soubor určitých pravidel, podle kterých firma jedná se svými zákazníky, ale i zaměstnanci. Firemní kulturu má každá společnost pochopitelně odlišnou, najdou se ovšem i věci, na kterých se personalistky shodly. Radmila Pinkavová-Jirkovská, pracující pro společnost CET 21 a Kateřina Janků sledují u pracovních pohovorů chování uchazečů nad zadaným problémem. Za úkol mají vyřešit například problémového klienta, nebo musí přijít s nápady, jak by firmu vylepšili.

Při těchto testech se zkoumá celý charakter člověka. Pro Pinkavovou-Jirkovskou je klíčové, jak zájemce komunikuje s okolím. „Je pro nás důležité, aby si lidé mezi sebou sdíleli znalosti a zdroje a nenechávali si je pro sebe,“ říká. Tomu oponuje Kamila Bartovská, manažerka lidských zdrojů vydavatelství Economia. „Žádné osobnostní testy při přijímacím řízení neděláme, není to pro nás podstatné,“ vysvětluje.


Tomáš Drtikol
Tomáš Drtikol
Tento semestr je pro mě v Generaci 20 již druhým. Ve svém volném čase se nejraději věnuji sportu. Třetím rokem běhám, nejčastěji vzdálenosti okolo 15 km. Dále si také chodím s přáteli zahrát fotbal a tenis.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.