Ze životopisu musí být vidět motivace a chuť do práce, shodují se personalistky
Zřejmě každý z nás někdy absolvoval pracovní pohovor. Jak se na něj dobře připravit, přišly návštěvníkům festivalu Všemi směry říct personalistky z různých typů médií na přednášku s názvem „Chcete mě?“. Cesta k pohovorům podle nich vede přes dobře napsaný životopis. Do něj by měli uchazeči psát všechny své zkušenosti. Důraz je však kladen i na zájmy.
Personalistky se shodují, že ze životopisu musí být na první pohled jasně vidět motivace zájemce o danou pozici. Jenom praxe totiž nestačí. „Radši si ve firmě vychováme někoho, kdo má potenciál a energii do práce, než abychom brali lidi, kteří mají sice spoustu zkušeností, ale chuť jim chybí,“ objasňuje Kateřina Janků, která pracuje pro Český rozhlas.
Brigády nejlépe v oboru
Jako další výhodu považují, pokud si mladí zájemci hledají brigády v oboru. Společnosti vypisují různé stáže, na kterých můžou účastníci získat mnoho zkušeností. „Určitě je to jeden z faktorů. Ale díváme se i jestli měli mladí vůbec nějakou brigádu, když nevidím žádnou, tak je to pro mě student, který se bude u nás teprve všechno učit, a to nedělá dobrý dojem,“ vysvětluje Janků.
Pouze na brigády v oboru naopak kouká Gabriela Tamchynová, ředitelka oddělení lidských zdrojů vydavatelství Economia. „Nezajímá mě, že někdo pracoval 2 roky v Mc Donald’s. Ze životopisu musí být vidět, že uchazeč už v minulosti něco udělal pro pozici, na kterou se hlásí,“ míní. Naopak by se zájemci měli vyhnout různým klišé. „Nepotřebuju si v životopise číst, že si někdo o sobě myslí, že je týmový hráč. To se můžu dozvědět při pohovoru sama,“ popisuje Janků.
Chovaní napoví
Důležitým faktorem, jak uspět u přijímacího pohovoru, je také firemní kultura společnosti. Jedná se o soubor určitých pravidel, podle kterých firma jedná se svými zákazníky, ale i zaměstnanci. Firemní kulturu má každá společnost pochopitelně odlišnou, najdou se ovšem i věci, na kterých se personalistky shodly. Radmila Pinkavová-Jirkovská, pracující pro společnost CET 21 a Kateřina Janků sledují u pracovních pohovorů chování uchazečů nad zadaným problémem. Za úkol mají vyřešit například problémového klienta, nebo musí přijít s nápady, jak by firmu vylepšili.
Při těchto testech se zkoumá celý charakter člověka. Pro Pinkavovou-Jirkovskou je klíčové, jak zájemce komunikuje s okolím. „Je pro nás důležité, aby si lidé mezi sebou sdíleli znalosti a zdroje a nenechávali si je pro sebe,“ říká. Tomu oponuje Kamila Bartovská, manažerka lidských zdrojů vydavatelství Economia. „Žádné osobnostní testy při přijímacím řízení neděláme, není to pro nás podstatné,“ vysvětluje.