Ve vlaku na Okoř mohou cestující hrát deskovky
Cyklohráček je rodinný vlak, který na trase z Prahy do Slaného jezdí už třetí sezónu. Jeho nová podoba se dostala na trať poprvé v sobotu 23. dubna a jela dokonce až do Zlonic. Dříve měla tato souprava tři zelené vagóny. První část vlaku byla určena pro ty nejmenší, kde se nacházel také dětský koutek. „Prostor pro děti v prvním voze praskal ve švech, proto jsme vybudovali čtvrtý červený vagón, který zvýšil kapacitu vlaku a funguje jako velká herna,“ říká mluvčí ROPIDu Ondřej Kubala.
Největší prostor nového vozu zabírá bazének s plastovými míčky, stavebnice a také skluzavka pro nejmenší. Děti si mohou nově hrát i s dřevěnými hračkami, které mají rozvíjet jejich motoriku. Rodiče si odpočinou během toho, co se o jejich potomky starají „hrajvedoucí“. Ti mají za úkol děti během cesty zabavit a půjčovat jim hry.
Zábava nejen pro děti
Součástí vlaku je také vagón sloužící pro přepravu kol, kde si mohou cyklisti vypůjčit například kompresor, sadu na drobné opravy nebo mazání. Vůz však nebude v provozu během podzimních měsíců, kdy jezdí cyklistů nejméně. „Náhradou může být právě červený vagón, který má široký přístavek, kam se alespoň deset kol vejde,“ vysvětluje Kubala.
V poslední části vlaku si mohou děti zahrát deskové hry. Stolky jsou zde rovnou nachystané tak, aby se cestující mohl vrhnout na piškvorky, dámu a dokonce i člověče, nezlob se. Jinou možností může být třeba zapůjčení karet. „Jsem učitelkou ve speciální třídě a vím, jak je někdy těžké s žáky cestovat. Tento vlak představuje jízdu se zábavou, jak pro děti, tak i jejich rodiče,“ myslí si Olga Letfusová.
Větší prostor pro kola
Cyklohráček má pravidelný jízdní řád. Z Prahy do Slaného vyjíždí každý víkend a během svátků. V některých dnech se trasa prodlužuje až do Železničního muzea ve Zlonicích. Zahájení sezóny proběhlo v březnu a bude pokračovat až do 30. října. Cestující platí standardní jízdenky Českých drah. Po Praze mohou lidé využít Opencard podle tarifu Pražské integrované dopravy.
Poslední novinkou je prototyp již známého cyklovlaku. Jedná se o speciálně upravený vagón, který jezdí na trase z Prahy do Dobříše. Hlavní změnou je průběžný kabel, který ovládá otevírání dveří. Čímž usnadní cestujícím nástup i výstup. Prostor pro kola je upravený tak, aby se jich tam vešlo okolo dvaceti, což je více než doposud. Tím se však snížil počet míst k sezení z šedesáti dvou na polovinu. Souprava cyklovlaku je testovací. Podle výsledků se poté určí, zda se tyto vozy zavedou také v jiných regionech.